בהר, עליה ה, הוד בשבוע. ויק' כה,לה: "וכי ימוך אחיך, ומטה ידו עמך, והחזקת בו: גר ותושב, וחי עמך".
יקרה לעת הצורך, אשר השויון, האיזון, השלוה תישבר, באופן כזה שאין לכל כפי צרכם, אלא שלאחד יהיה הרבה יותר ולשני הרבה פחות, למען תיפתח הזדמנות למעשה הצדקה המסוגלת לכל הצלה וישועה. "וכי ימוך אחיך, ומטה ידו עמך, והחזקת בו: גר ותושב, וחי עמך" = 1966; [ברא' טז,יד] "על כן, קרא לבאר באר לחי ראי; הנה בין קדש ובין ברד": החיבור הנפתח מהחסד היוצא לפועל ייקרא באר (בחינת מלכות, מים נובעים מעומק לבו של העולם) לחי (לחי העולמים, למחיה את העולמים, דהינו בחינת יסוד, בחינת צדיק) רואי (שהצדיק נראה על הבאר, שיש יחוד בין המזכה את העולם בתחיה במים, לבין מקור המים המחיים, בזכות הצדקה המדביקה ביניהם). [יש' לט,ה] "ויאמר ישעיהו אל אל חזקיהו: שמע דבר י-הוה צבאו-ת", כי [תהי' קיט,ב] "אשרי נצרי עדתיו, בכל לב ידרשוהו", שזה השומר את העדויות והדרכים של הבורא ית' להידמות אליו, ידרוש את הנקודה הטובה, הניצוץ האלוהי, החבוי וחרות בלב כל אדם, להעלות ממנו להבה עד כדי שלהבת העולה מאליה ומדליקה את פתילות כל אחיו עד אשר יהפכו כולם לבחינת (במ' לא,מז) "שמרי משמרת משכן י-הוה" = (מש' י,יז) "זכר צדיק לברכה, ושם רשעים ירקב" = = (עזרא ז,ו) "והוא ספר (סופר) מהיר בתורת משה"
זוהר בהר קיא: פתח רבי יוסי ואמר: בטח בה' ועשה טוב, שכן ארץ ורעה אמונה. אשרי חלקו של אדם שעושה טוב משלו, שהרי הוא מעורר טוב (בחינת יסוד) בכנסת ישראל (בחינת מלכות). ובמה? בצדקה. שכאשר מתעוררת הצדקה, הרי אז מתעורר טוב אל כנסת ישראל; ועל כך נאמר: וצדקה תציל ממות.
רש"י: והחזקת בו - אל תניחהו שירד ויפול ויהיה קשה להקימו, אלא חזקהו משעת מוטת היד. למה זה דומה? למשאוי שעל החמור: עודהו על החמור, אחד תופס בו ומעמידו; נפל לארץ: חמשה אין מעמידין אותו.
גר ותושב, וחי עמך = 1071 = [תהי' קיט,יז] "גמל (גמול) על עבדך, אחיה, ואשמרה דברך", וכפי המצודת דוד: גמול חסד על עבדך שאחיה למען אשמור דבריך ולא בעבור הנאות העולם הזה. = [ברא' כו,כג] "ויעל משם באר שבע" = [תהי' קד,לא] "יהי כבוד י-הוה לעולם, ישמח י-הוה במעשיו" = (במ' כא,ב) "וידר ישראל נדר לי-הוה" = (ש"ב ו,יט) "ויחלק לכל העם, לכל המון ישראל" = (ש"ב ו,כ) "לברך את ביתו" = (ש"ב ז,ב) "אנכי יושב בבית ארזים" = (יח' יח,כא) "ועשה משפט וצדקה: חיה יחיה", חי בעולם הזה, ויחיה לעולם הבא = (תהי' לז,כט) "צדיקים יירשו ארץ"
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה