AbracaAdabrá.Ediciones

יום ראשון, 30 בינואר 2022

shiur terumah 5782

אגב משפטים

הר האלהים = 296 = צור

הרי הצור משלו אכלנו הוא בחי' הר האלהים, ההר, מרומי עולמו של האלהים, הוא העולם הזה עולם העשיה.

ברם, עולם העשיה העליון. 


הר סיני = 335 = מלך מלכי המלכים

------

Steinsaltz on Menachot 29a. 


ג ועוד תניא [שנויה ברייתא] בענין זה, רבי יוסי ברבי יהודה אומר: ארון של אש ושלחן של אש ומנורה של אש ירדו מן השמים, וראה משה את תבניתם ועשה כמותם, שנאמר לאחר הציווי על כלים אלה: "וראה ועשה כתבניתם אשר אתה מראה בהר" (שמות כה, מ). 


ושואלים: אלא מעתה, לפי זה, מה שנאמר "והקמת את המשכן כמשפטו אשר הראית בהר" (שם כו, ל), הכי נמי [כך גם כן] תפרש, שהראה לו משכן של אש? ומשיבים: הכא כתיב [כאן נאמר] "כמשפטו", כלומר, הלכותיו נאמרו לו, התם כתיב [שם נאמר] "כתבניתם", משמע שהראה לו תבנית


ועוד בענין זה אמר ר' חייא בר אבא, אמר ר' יוחנן: גבריאל המלאך חגור כמין פסיקיא (חגורה רחבה) היה, כדרך האומנים, שחוגרים עצמם כדי שלא ייגררו בגדיהם, והראה לו למשה כיצד מעשה המנורה בפועל, דכתיב [שנאמר]: "וזה מעשה המנרה" (במדבר ח, ד), משמע שהראה לו בדיוק כיצד נעשית המנורה. 


Steinsaltz on Shevuot 15a


מתיב [מקשה על כך] רבא ממה ששנינו בברייתא: כל הכלים שעשה משה — משיחתן שמשח אותם בשמן המשחה מקדשתן להיות כלי קודש, מכאן ואילך אין צורך במשיחה כדי לקדשם, אלא עבודתן מחנכתן, שעל ידי זה שעושים בהם עבודה פעם ראשונה הם נעשים כלי קודש; ואמאי [ומדוע]? ונימא [ונאמר] גם כאן: "וכן תעשו" — לדורות!



שמ׳ כב,ט: ככל אשר אני מראה אותך את תבנית וכו׳

לא לך כתיב אלא אותך. דהי׳ אותך אני מראה (צריכים לשאול למי אני מראה אותך)

האופן בוא אתה נראה כשאני מראה אותך, הוא ״את תבנית המשכן, ואת תבנית כל כליו״

ממה נפשך, משה הוא קהל היעד הבלעדי של אותה ראיה שבאותו רגע ממש הקב״ה מראה.

ובראיה הזו משה רואה את עצמו, מחובר בבחינת ״את״ לתבנית המשכן ולתבנית כל כליו.

mosheh se ve en realidad aumentada, conectado a las formas del mishkan (que es Orót) y de todos sus kelím


para sanar el alma, donde creó cielos y tierra e hizo tierra y cielos

אוה״ח שמ׳ כה,ט דה״מ ודרך זה נעלה. 


ובצלאל עשה את כל אשר צוה, אפילו דברים שלא אמר לו רבו הסכימה דעתו וכו׳, משה צוה לבצלאל לעשות כלים תחילה ואחרי כן משכן, אמר לו בצלאל מנהג העולם לעשות תחילה בית וכו׳ (...)

כי כפי סדר הכתוב ראני כי ה׳ הקדים מצוות הכלים תחילה את הארון וכפורת וכרוביו, ואח״כ השולחן ואח״כ המנורה ואח״כ המשכן (...)

כי כשאמר ככל אשר אני מראה אותך את תבנית המשכן, אז באותו מצב בראהו המשכן בתחילה וכשפרט לו פרטי המעשה הקדים הכלים, ויש בזה ב׳ דרכים בדברי ה׳...

que son vibración, como entre cielos y tierra, masculino y femenino, y todos los pares que constituyen la realidad de 'asiah

y betsalél vio por sí mismo el otro polo de la vibración

y ese instante fundacional en que betsalél ve que primero el mishkán y después sus instrumentos, al revés de lo que vio su rav, es 

haber entendido que siempre hay vibración y que él tiene que representar el otro polo y entonces es todo ratsó vashóv que es torah


אין תגובות: