AbracaAdabrá.Ediciones

יום חמישי, 9 בפברואר 2012

תחילת עיון בברכת הדיוט והמלאך אכתריא-ל (סנד"ל)


Cquote2.svgתניא: אמר רבי ישמעאל בן אלישע: פעם אחת נכנסתי להקטיר קטורת לפני ולפנים, וראיתי אכתריאל יה ה' צבאות שהוא יושב על כיסא רם ונישא, ואמר לי: ישמעאל בני, בָּרְכֵנִי! אמרתי לו: יהי רצון מלפניך שיכבשו רחמיך את כעסך, ויגולו רחמיך על מדותיך, ותתנהג עם בניך במדת הרחמים, ותכנס להם לפנים משורת הדין. ונִענע לי בראשו...Cquote1.svg
 בבלי מסכת ברכות דף ז, ע"א



מובא באתר http://www.daat.ac.il/encyclopedia/value.asp?id1=1108:
ב"אדרא" הנספח לזוהר של רשב"י, תלמיד רבי עקיבא, מבואר חזיון דניאל, התמונה הענקית הזאת בציורי הזקן והשערות והמוח והקודקד וכל האברים של עתיק יומין, היא עתיקא קדישא. ואמר רבי עקיבא, אני וחברי ר"י ערבין בדבר, שכך הוא שיעורו. ור"י הזה הוא הבונה "היכלות" בשמים לפי ספר היכלות המיוחס אליו. 

המקובלים ציירו את ההיכלות כאשר ראו אותם, במספר שבעה. בקבלה מושלת הזוגיות, הפניה לשני צדדים, ימין ושמאל, דין ורחמים, קדושה וטומאה, ולכן גם ההיכלות הם זה לעומת זה עשה האלהים, שבעה היכלות קדושה כנגד שבעה היכלות טומאה. וכמו שיש לקדושים שבעה היכלות כן יש לקליפות שבעה היכלות. וכמו שצד הקדושה מושך שפע לטהורים, צד הקליפה משפיע לטמאים. וזה טעם האסור והמותר, הטמא והטהור, הפסול והכשר. (הפרדס לרמ"ק). 

ואלה שמות שבעת היכלות בסטרא דקדושה:
ההיכל הראשון שמו "לבנת הספיר", ובו שוכנים ארבעת המלאכים העליונים, שהם: 
טהריאל העומד בפתח ההיכל ועל ידו מלאכים שכולם אש לוהט מלאים רבבות עינים ובידם שרביטי אש, 
אכתריאל הוא סנדלפון הקושר קשרים להקב"ה, 
סהריאל המעיד על זכויות וחובות בני האדם, 
רחמיאל העומד על פתח שערי דמעה שאינם ננעלים לעולם.
ובהיכל הזה מזדוגים כל זיווגי הנשמות הזכרים עם הנקבות. 

ההיכל השני שמו "עצם השמימי", ובו ממונה רוח אחד מאור אש זך הוא החשמל, ורוח שני ממים ושמו שמים, ודרך ההיכל הזה מוליך צדקיאל את נשמות הצדיקים לנהר די נור להתרחץ ולהטהר שם. 

ההיכל השלישי שמו "נוגה", שבו מתקנים הפתקים ופסקי דין על בני האדם בצאתם מבית דין של מעלה. 

שם ההיכל הרביעי "זכות", 

ההיכל החמישי "אהבה", 

ההיכל הששי "רצון", ובו ממונה רזיאל וכל רזי סודות התורה בידו. 

ההיכל השביעי שמו "קודש הקדשים", והוא טמיר ונעלם קרוב על שורש האצילות, ובו הפרגוד והכרובים. 

לעומתם שבעת היכלי סטרא אחרא: 
ההיכל הראשון שמו "שטן", ובו ממונה המחבל דומה; 

השני נקרא "טמא", והוא חושך ובו ממונה מחבל אחד ושמו "כוס התרעלה" ובכוס הזה ג' טפות: חצץ, מר ממוות, קובעת; 

השלישי שמו "אופל", ומשם יוצאים שני רוחות ושמם אף וחמה אשר ראה משה באמרו כי יגורתי מפני האף והחמה; 

רביעי נקרא "חובה", 

השם החמישי "איבה"; 

ההיכל הששי "בית חבר", מפני שמחבר ומיחד ד' רוחות טמאים שהם מות רע צלמות ואופל;

וההיכל השביעי נקרא "שמרי היין". 

כנגד שבעת היכלות האלה יש שבעה שמות ליצר הרע: 
רע, טמא, שקץ, שונא, אבן, מכשול, צפוני.

וכנגדם שבע מדורות בגיהינום: 
בור, שחת, דומה, טיט היון, שאול, צלמות, ארץ תחתית. 
ועל שער הגיהנם ממונה סמריאל.
מקור הערך: ע"פ איזנשטיין, אוצר ישראל



אין תגובות: