AbracaAdabrá.Ediciones

יום שלישי, 20 בינואר 2015

עין הרע - הוצאת עין דרך עופרת

מאתר http://kamea-nistar.coi.co.il/%D7%94%D7%95%D7%A6%D7%90%D7%AA-%D7%A2%D7%99%D7%9F-%D7%93%D7%A8%D7%9A-%D7%A2%D7%95%D7%A4%D7%A8%D7%AA.htm



"הוי דן כל אדם לכף זכות" (משנת אבות), "טוב עין הוא יבורך"
הביטוי ביהדות עין הרע, הוא ביטוי כולל לכל ענייני הזק  זה כולל גם כישוף גם קפידה וכעס ואנרגיות פוגעות וכל קטרוג
וככה נכתב בברכת השחר בכל סידור יהודי "ויהי רצון מלפניך שתצילנו היום ובכל יום ויום מעין הר' ומלשון הר' ..." וכו' 
וכך נאמר בגמרא על הפסוק "והסיר ממך כל חולי" חולי  זה עין הרע  שאחד מת מיתה טבעית ו99 מתים מחולי של עין הרע לפי רבא שהיה אמורא וצדיק 

1. הדרך הבטוחה להסיר את העין  היא דרך עופרת. אין צורך ללכת רחוק. קונים כמה חתיכות עופרת במחיר שקלים מעטים (בודדים).  צריך להרתיח את העופרת בפינג'אן או בכף , ולפתוח החלונות ולא לשאוף האויר , כי אלה אדים רעילים מסוכנים לאדם.  צריך להכין קערה בצד ולמלא אותה במים קרים ובכף מלח. אחרי שהעופרת הורתחה ונהייתה נוזלית , כדאי לפני כן לומר בקשות לה' להתפלל שיסיר כל עין מאיתנו , למשל תפילת "אנא בכח גדולת ימינך תתיר צרורה" ולבקש להתיר והסיר ממנו מאיתנו כל עין וכל חולי. אחרי שמוציאים העופרת מהחימום,  (כדאי לשים מגבת על הראש לשמור) , יש להחזיק הקערת מים עם מלח מעל הראש , ומעליה ביד השניה להחזיק הפינג'אן או הכף של עופרת רותחת. לתת לקערה לספוג האנרגיות שלנו ולומר "בן פורת יוסף" אני מבקש להסיר עין הרע מעל שמו (מיכאל בן ברוריה) או לומר "מבקש להסיר עין הרע של "שם" (דונלד דאק) מעלי וכדו' ... ואז לשפוך את העופרת הנוזלית הרותחת מעל הראש אל הכלי והקערה אל תוך המים . ניתן לראות צורות של עין במים אחרי שהתקררה. צורה של בליטה היא נחשבת עין. וצורה חדה כמו של סכין אומרת אנרגיות קשות כמו ריב וכעסים. ה' יצילנו מעין הרע הרחמן יסלק מעלינו כל עין הרע ומכשול . כיר

2. דרך לשמירה מעין לפי ר' דוד בר ששת שליטא יחיה לעד ולשיטת הר' יצחק כדורי זצוק"ל היא להחזיק בכיס עלים של צמח רוטא , הנקרא פיגם.ומעט מלח בכיס.
 
3. לפי דעת הרה"ק ר' מאיר אביחצירא בן לר' ישראל סידנא רבינו מורינו , צריך להחזיק תמיד בכיס מעט זעטר ומעט מצמח הפיגם (רוטא) לשמירה.
4. לדעת הרב דוד בר ששת יחיה צריך גם להחזיק שן של שום בכיס. 

5. ולפי דברי חכמים סגולה לשמירה והגנה מעין להחזיק טס כסף טהור בצורה של האות ה' על הצואר או על הגוף.  ניתן להשיג בציון הרב כדורי טס כסף כזה ומומלץ בע"ה שנעשה בברכת הרב כדורי ע"ה

6. לפי דברי מח"ס הבן איש חי כדאי ורצוי וטוב לשים על הגוף טס כסף טהור בצורת דג עם צורת העין של הדג וציור צורת כל חלקי הדג בפירוט כמה שיותר

7. ולפי כתבי מורינו הרה"ק ר' נחמן מברסלב זי"ע סגולה לבטל עין היא לעשן (לשרוף) סנפירים של דג ולהריח את העשן זה

8. לפי החיד"א לשמירה מכל עין כדאי רצוי לומר "חמישה"

9. פסוק שמבטל עין הרע גם אחרי שפגעה לומר "ואני ברב חסדך אבוא ביתך אשתחוה אל היכל קדשך ביראתך" ולבטל מכל הבית צריך לומר אותו 40 פעמים (הר' פינטו)

10. עוד פסוק להסיר עין מחולה אחרי שפגעה חס וחלילה לומר על ראש החולה את הפסוקים "אסרי לגפן עירה ולשרקה בני אתנו כבס ביין לבושו ובדם ענבים סתה: וישא בלעם את עיניו וירא את ישראל שוכן לשבטיו ותהי עליו רוח א-להים"

11. דרך נוספת לטיהור מעין הרע , היא לקרוא נוסח החיד"א חיים דוד יוסף אזולאי קדישא , נוסח להוצאת עין הרע  שנמצא בספר "תהילים איש מצליח" וברוב ספרי תהלים. ואחרי כן לקרוא מזמור צ"א בתהילים שבעה פעמים ישר ושבעה פעמים הפוך אמן. ודרך נוספת שתיית תה עם עלי פיגם ורוטא.

13. לפי החיד"א לומר מזמור צ"א בתהלים 7 פעמים ישר ו-7 פעמים הפוך (מהסוף להתחלה) מיוחד במיוחד עוזר לבטל כל עין וכל השפעה בלתי טובה בע"ה

14. לפי דברי הזהר קריאת פיטום קטורת מבטלת כישוף ומיתה וכל דבר לא טוב כולל עין

15. מה שקוראים לו אנשים 'קטורת' שנקרא בכור בפי כל זה מבטל כישוף לפי מה שאמר הרב בניהו שכתוב בדברי חכמים

16. סגולה ידועה היא אמירת 11 פסוקים שמתחילים באות נון ומסתיימים באותה אות ולאחריהם תפילה קצרה . כמו כן ,גם אמירת "פיטום הקטורת " היא שמירה מועילה .הפסוקים והתפילה : 1. נֶגַע צָרַעַת, כִּי תִהְיֶה בְּאָדָם; וְהוּבָא, אֶל-הַכֹּהֵן 2 . נַחְנוּ נַעֲבֹר חֲלוּצִים לִפְנֵי יְהוָה, אֶרֶץ כְּנָעַן; וְאִתָּנוּ אֲחֻזַּת נַחֲלָתֵנוּ, מֵעֵבֶר לַיַּרְדֵּן 3 .נָבִיא מִקִּרְבְּךָ מֵאַחֶיךָ כָּמֹנִי, יָקִים לְךָ יְהוָה אֱלֹהֶיךָ: אֵלָיו, תִּשְׁמָעוּן 4 . נָהָר--פְּלָגָיו, יְשַׂמְּחוּ עִיר-אֱלֹהִים; קְדֹשׁ, מִשְׁכְּנֵי עֶלְיוֹן 5 . נֶגֶד אֲבוֹתָם, עָשָׂה פֶלֶא; בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם שְׂדֵה-צֹעַן 6 .נָחִיתָ כַצֹּאן עַמֶּךָ-- בְּיַד-מֹשֶׁה וְאַהֲרֹן 7 . נַפְתִּי מִשְׁכָּבִי-- מֹר אֲהָלִים, וְקִנָּמוֹן 8 .נֵר יְהוָה, נִשְׁמַת אָדָם; חֹפֵשׂ, כָּל-חַדְרֵי-בָטֶן 9 . נֹפֶת תִּטֹּפְנָה שִׂפְתוֹתַיִךְ, כַּלָּה; דְּבַשׁ וְחָלָב תַּחַת לְשׁוֹנֵךְ, וְרֵיחַ שַׂלְמֹתַיִךְ כְּרֵיחַ לְבָנוֹן 10. נֻדוּ מִתּוֹךְ בָּבֶל, וּמֵאֶרֶץ כַּשְׂדִּים צֵאוּ; וִהְיוּ, כְּעַתּוּדִים לִפְנֵי-צֹאן 11. נֹשְׁקֵי קֶשֶׁת, מַיְמִינִים וּמַשְׂמִאלִים בָּאֲבָנִים, וּבַחִצִּים, בַּקָּשֶׁת--מֵאֲחֵי שָׁאוּל, מִבִּנְיָמִן . בסיום אומרים : יהי רצון מלפניך יהוה אלוהינו ואלהי אבותינו שתתמלא רחמים עלינו ותצילנו לנו ולכל בני ביתינו ולכל ישראל, מעין הרע ומכל מיני כישוף, ותבריח היצר הרע והשטן ממנוּ. וכשם שפרשת כנפיך על אבותינו במדבר והצלתם מעינא בישא דבלעם הרשע, כן תפרוס כנפיך עלינו ברחמיך הרבים, ונהיה מכוסים במכסה ונהגה בשמותיך הקדושים. אמן נצח סלה ועד. ולאחר מכן אומרים את הפסוק הבא 7 פעמים: וְהָיוּ מְלָכִים אֹמְנַיִךְ, וְשָׂרוֹתֵיהֶם מֵינִיקֹתַיִךְ--אַפַּיִם אֶרֶץ יִשְׁתַּחֲווּ לָךְ, וַעֲפַר רַגְלַיִךְ יְלַחֵכוּ; וְיָדַעַתְּ כִּי-אֲנִי יְהוָה, אֲשֶׁר לֹא-יֵבֹשׁוּ קֹוָי 

17.  סגולות מעינא בישא מהתכנית של הרב בר ששת דוד א. לשמוח בשמחתו של האחר. ללמוד מאהרן הכהן "וראך ושמח בליבו" לשמוח בשמחת האחר זה מידה גדולה ב. עין במילוי גימטריה "ענוה" וזה הסוד של העיניין הענווה התבטלות לה' ולא להתבלט לא להראות את כוחו לא בדיבור ולא במעשה וזה הסגולה וזה הסוד מעין בישא- להסתיר להצניע מעשיו כמה שיותר. לא לפרסם גם חולי לפי דבר הריי"צ יוסף יצחק שניאורסהן שזה יכול להזיק. ג. להשתדל מאוד שלא יכעסו עליך ושלא יקפידו עליך אנשים להשתדל בזה מאוד.ודאי אהבת ישראל ד. בעיתות רצון כמו הוצאת ספר תורה להתפלל ולבקש שלא ישלוט בו עין ה. להיזהר בימים מיוחדים וחודשים מיוחדים כמו טבת ועשרה לטבת להזהר מכל קפידה וכו'. ו. לשים עליו קבוע עלים מצמח הרוטא (פיגם) לשמירה ז. לשתות תה עם רוטא פיגם להסרת העין ח. לשים עליו שום (לעטוף אותו שלא יהיה ריח) ט. טס ה' מכסף לשמירה מעין י. לקרוא את לחש החיד"א להסרת עינא בישא ולאחר מכן פרק צ"א יושב בסתר עליון יא. לקרוא פרקים מתהילים להסרת עין רע , בדוקים: ל"א , ל"ט , י"ב , נ"ג - בדוקים להסרת עין. יב. 11 הפסוקים שמתחילים בנון ומסתיימים בנון ואחר מכן נוסח התפילה הקצר יג. לומר על ראש הילד הפסוק "אוסרי לגפן עירה ולשרקה בני אתנו כיבס ביין לבושו ובדם ענבים סתו וישא בלעם את עיניו וירא את ישראל שוכן לשבטיו ותהי עליו רוח אלקים" יד. לקרוא תמיד הפסוק "בן פורת יוסף וכו'" טו. סגולה מרבי מנחם מענדל מרימנוב לומר את הפסוק "ואני ברוב חסדך וכו'" שלושה פעמים טז. לומר הסגולה של "זכות רבי מאיר יגן עלי וכו'" יז. מי שבלחץ תמיד יש לחשוש שזה עין כי רבא ברוח קודשו היה מתקשר עם הקברים וידע שרובם מתו מעין חס וחלילה וחס ושלום יח. לשים על האש סנפירים של דג (ר' נחמן מברצסלב) יט. קריאת פרק צ"א בתהילים שבעה פעמים ישר ושבעה פעמים הפוך כלומר מהסוף להתחלה כ. הסגולה של : וממתנה נחליאל ומנחליאל במות. רוב סגולות אלה נמצאות בספר "תפילה למשה" לצדיק רבי מרדכי שרעבי זי"ע אמן והסיר ה' ממך כל חולי 

ולסלוח לכל אדם בליבך  וכך יתן ה' שיסלחו גם לך "כמים הפנים לפנים כן לב האדם לאדם וידועה הקפדת האדמור הזקן שאנו צריכים תחילה לסלוח ולאהוב. וכמים הפנים לפנים כן לב האדם לאדם. 


המלצות על מי שמוציא בעופרת אם אינכם יכולים : 

הרבנית הקדושה לוצקין . רחוב יואל 8 ירושלים. אין חובה להגיע לשם אפשר להשאיר שם שלך בטלפון. 02-5370312 זה במחיר 50 שקלים. צדיקה זאת קיבלה נוסח מיוחד מהצדיק המקובל ר' מרדכי שרעבי זי"ע 

דרום: בישוב ניצן:  ר' אורי בר גיורא , מסיר עין הרע בעופרת ברוח טובה וכוונה טובה ורצון לעזור מהלב , וגם עושה פדיון נפש בע"ה



ה' יברך יחזירנו בתשובה שלימה כטוב לפניו ישמרנו ויצילנו וישזיבנו מעינא בישא ומחרבא דמלאך המות יסיר מאיתנו מהרה כל חולי ומחלה וכן יהי רצון ונאמר אמן ויזכנו לעין טובה ולדון כל אדם לכף זכות ברוח טובה ועין טובה ושנזכה לאהוב כל יהודי וכל בריה 'יהי רצון שתהיה אהבה בכל העולמות' כל עת ובזכות רבי שמעון בר יוחאי ורבי מאיר בעל הנס ונאמר אמן אמן.  ובאהבה


------------------------------------------------------------------

מתוך אתר http://www.sgulatemet.org/156184/%D7%94%D7%9C%D7%99%D7%9B%D7%95%D7%AA%D7%99%D7%95-%D7%95%D7%A1%D7%92%D7%95%D7%9C%D7%95%D7%AA%D7%99%D7%95-%D7%A9%D7%9C-%D7%94%D7%97%D7%99%D7%93-%D7%90


  בס"ד

 

 מהליכותיו וסגולותיו של החיד"א הקדוש- נלב"ע יא' אדר תקס"ו
 
לרגל יום פטירתו של  הרב הגאון והצדיק החיד"א הבאנו כאן לקט מסגולותיו ודרכי הנהגותיו בקודש :
החיד"א הקדוש החשיב מאד את כוונת התפילות לאר"י ז"ל, יתכן בהשפעתו של רבו הרש"ש שהעמיד כוונות האר"י ז"ל על בורין כסדרן וכהלכתן, וכל תפילותיו היו על פיהן. הוא מביא את דברי האר"י שמנוח נקרא עם הארץ  "משום שלא היה מכוון אלא בכוונת מ"ו נ"ח... הוא כוונת האכילה... שלא היה מכוון כוונה יותר עליונה" (מראית העין, ברכות לה, א, דף ה, א), ומכאן הוא דן קל וחומר : "לגדולי דורינו שאינם מכוונים אפילו כוונת מנוח, ולפחות חרדה ילבש האדם לברך בכוונה ובלב שלם, ויעלה בדעתו שיש כוונות עליונות, והוא מכוון לדעת היודעים".אמור מעתה שגם אותן שאינם יודעים סודן של "כוונות עליונות" עליהם לכוון על "דעת היודעים", אבל כל שאין לו ידיעה בקבלה, לא יעסוק בכוונות ממש כדי שלא יקצץ בנטיעות.
בימיו התפשטו מאד ספרי תפילות ע"פ כוונות האר"י ז"ל, וכל מי שנטה לדרכי חסידות, גם אם היה חסר כל ידיעה, השתמש בכוונות מבלי כל הבנה. כדי לבלום התפשטותה של מגמה זו, הביע החיד"א הקדוש דעה מסויגת "באמירת הכוונה דרך תפילה", וכתב: "יען ראיתי מהמון העם שלא ידעו ולא יבנו ואומרים תפילות בכוונת העומר ובשאר עניינים (חיים שאל, חלק ב, סימן י, דף טו, ד.) , אגלה טפח כי בוודאי טועים הם, דמלבד שאינם יודעים מה שמוציאין בפיהם, טע"ו במדב"ר בסדר הלשון, ולפעמים מזכירים שמות הקדושים אשר לא כדת. עוד בה שנפלו כמה טעויות בדפוס... ובשגם שמכיר אני שאיני כדאי להזהיר מ"מ לכבוד ה' ריש מילין אומר דהירא לנפשו לא יאמר שום תפילה ולא יכוון שום כוונה עד כי בעיניו יראה בכתבי הקודש האמיתיים שהוא שער הכוונות שסידר מהר"ש ויטאל... והמון העם אסור להם לאמר תפילות הנזכרות אף אם לא היה בהם טעות. ואעיקרא יש פקפוק באמירת הכוונה דרך תפילה"  (מחזיק ברכה, אורח חיים סימן תפט, ג, דף צט, א. ).
לגבי עצמו הרי יש בידינו  עדותו שלו שכל תפילותיו היו ע"פ הכוונות. בהיותו בתוניס לא גילה שהוא מקובל. בחג הסוכות היה "עושה הנענועים ע"פ כוונות האר"י ז"ל", וכדי שאם יפשפשו במחזורו לא ירגישו בו, שם בתיבה נייר קטן של שמות, ועל פיו אמר את הכוונות.
כיצד אפשר להסביר את הסתירה לכאורה ביחסו של החיד"א להפצת הקבלה- חיבור תפילות הרבה ע"פ הקבלה והחדרתן בקרב כל שכבות העם, יחד עם תעמולתו נגד התעסקות ההמונים בקבלה? בדיקת מקומה של התפילה בתפישת עולמו של החיד"א, תבהיר לנו את הענין:
 התפילה היא לדעתו כולה מעולם הסוד. הוא מנסה להשיב על השאלה הקדומה : הלא ה' הוא בוחן וחוקר כליות, אם כן למה צריך להתפלל ב"ביטוי שפתיים"? יכול האדם לחשוב בליבו ולבקש מה' שימלא משאלותיו. תשובתו לשאלה זו אינה כתשובתם של הפרשנים, אלא הוא הולך בעקבות תפישתו של אבי זקנו ר' אברהם אזולאי (בספרו "חסד לאברהם", אמסטרדם תמ"ה, מעין שני, נהר יא, דף יג, ד.), שלכל אות יש רוחניות ואור נכבד אצול מעצם הספירות, ומהבל פיו של האדם תהיינה צורות עליונות מתקשרות בשרשן בעצם האצילות. "כי הלוא בהוצאת התיבות כתקנו מעורר רוחניות ומניע כוחות האותיות המצטרפות ותנועתם והכאתם זה בזה, ועי"ז יתהוו אורות חדשות על דרך הרכבת המרקחות, והם חדשות ממש לפי העת והרגע ההוא, וצירוף שם המיוחד המתגלגל באותו רגע וכיוצא.ומשו"ה צריך להתפלל בביטוי שפתיים,כי חוץ מענין התפילה והבקשה יאירו אורות חדשות לא שערום המתפללים בהוצאת התיבות באותיות קדושות מעורר שרשן ויתהווה הכח חדש מהרכבה הנעשית בהכאת רוח חיות האותיות לפי מצב העולמות ברגע ההוא" (שם הגדולים: ערך ר' יצחק דמן עכו). הדבר נעשה מאליו, באופן שגם הקורא אינו מבין "האותיות עצמן הן הן המרכבה, הרכבת הצורות הקדושות ורוחניותן".
עיסוקו של החיד"א הקדוש בקבלה הקיף תחומים רבים, ומהם שטחים שלא כל מקובל עסק בהם: קבלה מעשית, חכמת הצירוף וגורל החול. הוא הסתיר ידעתו זו ונזהר לבל יתגלה הדבר. חכמת הצירוף היא "חכמה רמה ונפלאה" כדבריו. ר' יצחק דמן עכו שעסק בחכמה זו, היו באים מלאכים "ומגלים לו פעולות", אבל הוא מזהיר על דעת אבי זקנו ("חסד לאברהם", שם) שהיא "מסוכנת מאד ורשאי אדם להשתדל בה לדעת גדולת האל עם אותם המשיבים טעם בידיעת סתרי תורה, אבל אל כדי לעשות מעשה".
בזמנו הפכה חכמה זו קרדום לחפור בו, ובעלי מופת שפרנסתם היתה בכך היו צצים בכל מקום. העם נהה אחרי "סגולות והשבעות בשמות ובפעולות". החיד"א הקדוש התריע נגד פגימה זו והסתמך על דעתו של מהרח"ו שאסור להשתמש בקבלה מעשית. "גם המשתמש בחכמת הצירוף לעניני עוה"ז פתאום יבוא אידו וימות בלי עיתו" ( פתח עיניים, קונטרס זרוע ימין על אבות, דף מח, ג. בהיותו בתוניס שמע על ר' חי לומברוזו, מפי תלמידיו, שמת שלא בעיתו "כי למד חכמת הצרוף והשתמש בה" (מעגל טוב, עמ' 64). ואולי לכך הוא מרמז בשם הגדולים (ערך ר' יצחק דמן עכו) ש"חכם מופלג ורך בשנים בערי מערב" שנשתמש בחכמה זו נפטר לפני זמנו.)
האם השתמש חיד"א בקבלה מעשית לשם מעשה?
ידוע לנו שפעם אחת בשנת תקכ"ד, בצאתו מירושלים התנפלו עליו אבו גוש ובני שבטו. כיוון שנמצא בסכנה גדולה "הוצרכתי להזכיר שם קדוש משמירת הדרך, ושלי"ת כי לא קרבו בד' אמות שלנו", אבל הוא עצמו מדגיש את ההכרח שהיה בדבר.

שימוש רחב נהג החיד"א בשאלת חלום, הנעשית ע"י תפילה שכלולים בה שמות
מלאכים ושרפים, בצירופי שמות הקודש והשבעות. בתיאור מסעו בערי איטליה בשלהי
החורף של שנת תקל"ז, רשם החיד"א בדף אחד 69 סגולות וקמיעות, ושנים מהם בענין
שאלת חלום : "שאלת חלום יש לומר על מיטתו בנקיון כפיים: אלוקי, אלוקי הטוב הראיני
חלום טוב. אלוקי, אלוקי האמת הראיני חלום טוב (קונטרס מסעות, דף 315). אלוקי,
אלוקי הצדק הראיני חלום טוב (בספר המגיד לר' יוסף טאיטאצאק, נמצא נוסח זה:
"ובשאלת חלום תאמר: יהי רצון מלפני שמות אלו ובכח שמות הקדושים החקוקים
בשערי ג"ע ובצירופים כשם שהאל אמת כן תראוני חלום אמת ותשיבוני תשובת
אמת בפסוק באר הטיב מכל" (העתק שאלת חלום של מהרח"ו, כ"י מכון
בן צבי, עמ' 5)). הראיני חלום שאדע בו מה שאשאל כי אל דעות ה'.
הודיעני ...(ישאל שאלתו). ה' נגדך כל תאוותי ואנחתי ממך לא נסתרה".
ולא ידבר דבר עד שישן וכשיעור מה שיבוא בפיו היא תשובת שאלתו (צ"ל צדק, וכן הוא בכתב יד הנ"ל עמ' 36).

השניה נועדה לליל שבת (ביומן הספרותי תקל"ח-תק"מ, כ"י המוזיאון הבריטי. 9172 .OR מצאתי כתוב בראשו: "שאלת חלם בלילי רביעי ושבתות") "שהזמן צח א"צ לא טהרה ולא תענית ואפילו אחר במיטה". השואל צריך לחשוב בליבו השאלה, יאמר מזמור כג' מתהילים ושמות מלאכים צוריאל, צדקיאל, רפאל, ורזיאל "ותישן במחשבת שאלתך ותראה ספר פתוח לפניך וקראת בו והוא תשובתך אמיתית". שתי סגולות אלו נמצאות בלשונן בכתב יד של סגולות ורובן בעני שאלת חלום שהועתקו מספר הרב הגדול מוהרח"ו זלה"ה מכתיבת ידו של החיד"א (כ"י מכון בן צבי עמ, 36,17. ור' שם עמ' 21).
 החיד"א עסק גם בסגולות ובקמעות. ביומן מסעותיו יש סגולות נדירות  נגד עין הרע, כישוף, פחד, רפואה, גניבה וכיוצא בו. קמעות וסגולות באו לו אם מכתבי האר"י ומגנזי המקובלים (יוסף בסדר, סי' ז; "שומר ישראל", סי' ד), אם מיסודם של אבותיו ושלו. על אחת מהן הוא מציין שהיא מר' אברהם אזולאי (יוסף בסדר, סי' ו, קמיע ליולדת). גם בנו יצחק אזולאי עסק בקמעות וקבלה מעשית, ונכדו, אביו של החיד"א, העתיק קמעות מכתבי האר"י ז"ל, מר' דוד יצחקי, מר' יעקב צמח ומזקנו ר' אברהם אזולאי.
החיד"א עסק בליוורנו בכתיבת קמעות לצורך אחרים ולשם פרנסה (כף אחת, סי' לב). באגרותיו לבנו ולחכמי אנקונה הוא מזכיר קמעות הרבה ששלח לאנקונה (אגרת לר' יעקב שמשון סיניגאלה , נסין תקנ"ה. אגרות רוזנברג, סי' ז, עמ 12; אגרת לבנו, תשרי תקמ"ט, סי' טז, עמ' 27. ר' גם עמ' 32, 39,41; אג' אדר וניסן תקנ"ה. שם עמ' 62. ור' גם עמ' 65). כשחלה בנו ר' ישעיה אזולאי בשנת תקנ"א, יעץ לו החיד"א: "אין צריך לומר שהקמעות לא יסורו יום ולילה מעליך. ואם טוב בעיניך אחר תפילה תאמר פסוקים תחילתם וסופם נו"ן... שהם מועילים לעין הרע ולהבריח הס"א" (אגרת תקנ"א. שם עמ' 32). אך נראים הדברים שח"ידא לא היה מעונין להתפרסם כבעל קמיעות וכעוסק בקבלה מעשית (כשהכין "קמיע גדולה" לסי' ג'ינגולי כתב לבנו " וכמעט כל היום אני מתפלל עליו ועל בניו... אחלה פניו שענין הקמיע יהיה בסוד כמוס שמא אחרים ישאלו קמיעא כזו ואיני יכול ויגרום שנאה". שם, עמ' 39).
הסגולות הנדפסות בספריו הקטנים "כף אחת", "יוסף בסדר", "שומר ישראל" ו"סנסן ליאיר", עיקרן אינן אלא תפילות, אמנם עם שמות מלאכים וקריאת פסוקים באופנים שונים. עניינן של סגולות אלה הוא כדי לשמור את נפשו של האדם מאיסורים ומעבירות, על ידי תפילות והנהגות. אף יש סגולות לאישה שנכנסה לעיבור, להולדת בן זכר, רפואה, לפחד, להצלחת הסחורה, "להולך לפני מלך או שר ומושל", לסכנה, להצלחה וכולן ענייניים מוסריים.
 בסוף ספרו "כף אחת" קבע החיד"א את מהותן של הסגולות : "סגולה אמיתית לכל ענין הוא להיות עניו באמת מלב ונפש וליתן צדקה כפי מתת ידו ולעסוק בתורה לשמה" (כף אחת, סי' לב).
        (נלקח מספר "החיד"א"- הודפס בירושלים תשי"ט ע"י ר' מאיר בניהו).


אין תגובות: