AbracaAdabrá.Ediciones

יום שבת, 16 בפברואר 2019

תצוה כט,מג: ונעדתי שמה לבני ישראל, ונקדש בכבדי




מדברים על המשכן. על החיבור הנסי שיתקיים בו. וכך מבשר הקב"ה (פ' תצוה, שמ' כט,מג): "ונעדתי שמה לבני ישראל, ונקדש בכבדי". ונועדתי. יכול מלשון עדות. או מלשון התוועדות (המקובל בכמה תרגומים). והכי מתאים לע"ד מלשון יעד. כי על כן אינו אומר "שם" אלא "שמה" (כמו "צפונה" לגבי "צפון"): לא במקום ממש, לא במשכן, אלא בכיוון, בדרך, בנטיה, בכמיהה אליו, בכמיהה שבלב. במשכן הפנימי שבלב האדם. בכמיהה למקום בו מתקיים היחוד בין הבורא לבין ברואיו המחדשים כל יום אתו ברית אמונים. למקום בו מתיחדים בחזרה המים אשר מעל הרקיע והמים אשר מתחת לו, מבחוץ ומבפנים, ונכללים אל מהות האחד הכולל הנקרא ים, ונקרא גם יום. האלוהים נועד ל"שם", למרחב המתואר מיד בהמשך: "לבני ישראל", לתולדות של הרעיון והברית הישראלי. בני ישראל הם אלו הנועדים ומוכנים לשבור ולהמיס תיקרות ורצפות וכל הקליפות האטומות המפרידות בין ארץ לשמים, בין הרצון לאמונה, ואת החלל  הריק ימלאו בתענוג של חזון היחוד, של הבית בהיבנותו. על כן, הבורא ית' נועד לעשות "שמה לבני ישראל" = 978 (ואולי כאן מרומז ענין נדב ואביהוא, אשר מפרשים מוצאים דוקא בהמשך הפסוק, נקדש בכבודי לומר בקרובי אקדש וד"ל), ומתוך הצרה יקומו העם [תהי' עח,לה] "ויזכרו כי אלהים צורם ואל עליון גאלם", ובישועה יתקדש ברבים כבוד ה', (יש' יט,כא) "וידעו מצרים את י-הוה ביום ההוא", (מ"ב יט,יט) "וידעו כל ממלכות הארץ". וזה דוקא ענין "ונקדש בכבדי" = 498, כי הכבוד מתקדש (אס' א,יד) "במלכות" מעלה ומטה, "כאשר האדם נהיה (ברא' כח,כב) "בית אלהים, משכן לשכינה כפשוטו.

-----

ונעדתי שמה לבני ישראל, ונקדש בכבדי = 2016 = [מ"א יט,ט] וַיָּבֹא-שָׁם אֶל-הַמְּעָרָה, וַיָּלֶן שָׁם; וְהִנֵּה דְבַר-יְהוָה, אֵלָיו, וַיֹּאמֶר לוֹ, מַה-לְּךָ פֹה אֵלִיָּהוּ = [תהילים כו,ז] לַשְׁמִעַ, בְּקוֹל תּוֹדָה וּלְסַפֵּר כָּל-נִפְלְאוֹתֶיךָ = [איוב לז,יח] תַּרְקִיעַ עִמּוֹ לִשְׁחָקִים חֲזָקִים, כִּרְאִי מוּצָק = [משלי כב,ב] עָשִׁיר וָרָשׁ נִפְגָּשׁוּ עֹשֵׂה כֻלָּם יְהוָה

וכן...


שמה לבני ישראל = 978 = [תהי' עח,לה] ויזכרו כי אלהים צורם ואל עליון גאלם = [שה"ש ה,ד] דודי שלח ידו מן החר ומעי המו עליו = (ברא' כד,לח) אם לא אל בית אבי תלך = (ברא' לא,לו) מה פשעי מה חטאתי = (יהו' ד,א) לעבור את הירדן = (יהו' ח,כא) כי לכד הארב את העיר = (שופ' ג,יג) ויך את ישראל = (ש"ב כב,ג) מחמס תשעני {תושיעני} = = (יש' יט,כא) וידעו מצרים את י-הוה ביום ההוא = (מ"ב יט,יט) וידעו כל ממלכות הארץ = (דה"ב לו,כב) ויעבר קול בכל מלכותו = (תהי' מד,כב) תעלמות {תעלומות} לב = (נחמ' ט,ח) ומצאת את לבבו

ונקדש בכבדי = 498 = (ברא' כח,כב) בית אלהים = (ברא' לב,כא) אולי ישא פני = (שמ' כז,ח) נבוב לחת {לוחות} = (ש"ב יח,ב) ועתה טוב = (מ"א א,לד) יחי המלך שלמה = (תהי' נז,ו) על כל הארץ כבודך = (איוב א,טו) ואמלטה רק אני לבדי  = (מש' י,יב) תכסה אהבה = (מש' כ,יח) עשה מלחמה = (אס' א,יד) במלכות




אין תגובות: