AbracaAdabrá.Ediciones

יום שני, 11 בספטמבר 2023

 

daniEl israEl Ginerman, [22/01/2022 11:44]

לבבכם ועיניכם = 300


daniEl israEl Ginerman, [22/01/2022 16:52]

שמי י-הוה = 376

daniEl israEl Ginerman, [28/01/2022 17:25]

אגב משפטים


הר האלהים = 296 = צור

הרי הצור משלו אכלנו הוא בחי' הר האלהים, ההר, מרומי עולמו של האלהים, הוא העולם הזה עולם העשיה.

ברם, עולם העשיה העליון. 


הר סיני = 335 = מלך מלכי המלכים


daniEl israEl Ginerman, [28/01/2022 18:00]

Steinsaltz on Menachot 29a. 


ג ועוד תניא [שנויה ברייתא] בענין זה, רבי יוסי ברבי יהודה אומר: ארון של אש ושלחן של אש ומנורה של אש ירדו מן השמים, וראה משה את תבניתם ועשה כמותם, שנאמר לאחר הציווי על כלים אלה: "וראה ועשה כתבניתם אשר אתה מראה בהר" (שמות כה, מ). 


ושואלים: אלא מעתה, לפי זה, מה שנאמר "והקמת את המשכן כמשפטו אשר הראית בהר" (שם כו, ל), הכי נמי [כך גם כן] תפרש, שהראה לו משכן של אש? ומשיבים: הכא כתיב [כאן נאמר] "כמשפטו", כלומר, הלכותיו נאמרו לו, התם כתיב [שם נאמר] "כתבניתם", משמע שהראה לו תבנית. 


ועוד בענין זה אמר ר' חייא בר אבא, אמר ר' יוחנן: גבריאל המלאך חגור כמין פסיקיא (חגורה רחבה) היה, כדרך האומנים, שחוגרים עצמם כדי שלא ייגררו בגדיהם, והראה לו למשה כיצד מעשה המנורה בפועל, דכתיב [שנאמר]: "וזה מעשה המנרה" (במדבר ח, ד), משמע שהראה לו בדיוק כיצד נעשית המנורה. 


תנא דבי [שנה החכם מבית מדרשו] של רבי ישמעאל: שלשה דברים היו קשין לו למשה להבינם בדיוק, עד שהראה לו הקדוש ברוך הוא באצבעו כיצד הם, ואלו הן: צורת המנורה, וראש חדש מתי בדיוק זמן המולד, ושרצים מה הם השרצים האסורים. ומפרטים: מנורה — דכתיב [שנאמר]: "וזה מעשה המנרה" (במדבר ח, ד). ראש חודש — דכתיב [שנאמר]: "החדש הזה לכם ראש חדשים" (שמות יב, ב). שרצים — דכתיב [שנאמר]: "וזה לכם הטמא" (ויקרא יא, כט). ויש אומרים: אף הלכות שחיטה הראה לו, שנאמר: "וזה אשר תעשה על המזבח" (שמות כט, לח), ושחיטה היא תחילת עשיית המזבח.


daniEl israEl Ginerman, [28/01/2022 18:33]

Steinsaltz on Shevuot 15a


18

ה שנינו במשנה: אחד הנכנס לעזרה ואחר הנכנס לתוספת העזרה, שאין מוסיפים על העיר ועל העזרות אלא במלך ונביא וכו'. ושואלים: מנא הני מילי [מנין הדברים הללו]? אמר רב שימי בר חייא שאמר קרא [הכתוב]: "ככל אשר אני מראה אותך את תבנית המשכן ואת תבנית כל כליו

15a

1

וכן תעשו" (שמות כה, ט), ומה שנוסף "וכן תעשו" הרי זה מקרא יתר, לומר: כפי שנעשה במשכן כך יש לעשות לדורות.

2

מתיב [מקשה על כך] רבא ממה ששנינו בברייתא: כל הכלים שעשה משה — משיחתן שמשח אותם בשמן המשחה מקדשתן להיות כלי קודש, מכאן ואילך אין צורך במשיחה כדי לקדשם, אלא עבודתן מחנכתן, שעל ידי זה שעושים בהם עבודה פעם ראשונה הם נעשים כלי קודש; ואמאי [ומדוע]? ונימא [ונאמר] גם כאן: "וכן תעשו" — לדורות!

3

ומשיבים: שאני התם [שונה שם], שאמר קרא [הכתוב] במזבח וכליו: "וימשחם ויקדש אתם" (במדבר ז, א), ויש כאן הדגשה: אותם במשיחה ולא לדורות במשיחה.

4

ומקשים: אימא [אמור] אחרת: אותם במשיחה דווקא, אבל לדורות או במשיחה או בעבודה! אמר רב פפא, אמר קרא [הכתוב]: "כלי השרת אשר ישרתו בם בקדש" (במדבר ד, יב), תלאן הכתוב בשירות (עבודה), שלעתיד העבודה היא המקדשת אותם.



אין תגובות: