AbracaAdabrá.Ediciones

יום שני, 25 במאי 2009

אבות ד,א: חכם גבור עשיר מכבד

בס"ד

רבינו צדוק הכהן, קובץ המנחה ח':
"עצם האדם הנפש. והגוף קנין לו. וקנין פחות ממנו. ממונו ונכסיו ויותר פחות חבריו ורעיו. וצריך שלימות כולם. וזה (אבות ד,א) איזהו חכם וכו' גבור וכו' עשיר וכו' מכובד וכו' שהוא שלימות ארבע מידות חלקי האדם" וגו'

י
ע"ב
חכמה:
חכם = 68 = חיים = בינה + 1 = א-ל הכבוד [פתח לבחינת מכובד שבמלכות] = בן זוג = הנהגה = חס = מה טובו * [כאשר מכבד = אהליך] = לולב = טוב מאוד = חלל = אהי"ה הוי"ה אהי"ה = ויבן [לשון בינה, "ויבן" מופיע 65 = אדנ-י פעמים בתנ"ך]
איזהו חכם = 97 = בן אדם = זמן = אמון = מ"ה ב"ן = אומן = בך בטחנו = הטה אזנך = הלילה הזה = טפח
הלומד מכל אדם = 220 = טהור = מה למעלה = אזן + עין + לב = מה זה ועל מה זה = אהבה רבה = כלי כסף * [כסף ענין קו ימין, שמשמש בכלים מצד החסדים ובכן מסוגל ללמוד מכל אדם, ובעצם זה יהפוך אותו לעשיר דרך אגב] = עד עולם = קהל ועדה
איזהו חכם הלומד מכל אדם = 317 = אברהם אבינו = יאוש = ויקרא = יצר טוב = הר עיבל = הארץ הטבה = רק טוב = מלאכים לפניו [ללמדו יתר] = כוסי רויה [מכל החכמה, וכן מתקשר לבחינת עשיר] = יבשה = והוי-ה הלך לפניכם


ה
ס"ג
בינה:
גבור =211 = ארי = אדם עליון = בטחו בהוי-ה עדי עד [סוד הגבורה כי אין עוד מלבדו ולא מעצמו ימציא האדם כח לעשות חיל] הנחמדים מזהב [הזהב מצד הדין, נחמדים ממנו בצד החסד כי הפכו את הדינים לחסדים באשר כבשו את יצרם]
איזהו גבור = 240 = עמלק = איה מקום כבודו = ההוד וההדר = כלי זהב וכסף * [הוסיף את הזהב על מדרגת הלומד מכל אדם שהיא בחי' כל כסף] = מנוחה נכונה = ספק = ברוך הוא = אלה לחיי עולם [דניאל יב,ב: ורבים מישני אדמת עפר יקיצו, אלה לחיי עולם ואלה לחרפות לדראון עולם --- "אלה לחיי עולם"... איזהו גבור, שהיו עד עת קץ במנוחה נכונה על כנפי השכינה; ואלה לחרפות לדראון עולם, זה עמלק]
הכובש את יצרו = 1040 = שומר פיו ולשונו = בכסף שקלים חמשים [ש"ב כד,כד: ויאמר המלך אל ארונה לא כי קנו אקנה מאותך במחיר ולא אעלה להוי-ה א-להי עלות חנם; ויקן דוד את הגרן ואת הבקר, בכסף שקלים חמשים -- דהי' שדוד התגבר על יצרו, הרי היה יכול באמת לתפוס לו חינם והתאפק ושלם]
איזהו גבור הכובש את יצרו = 1280 = תלמידי חכמים מרבים שלום = [יחזקאל כא, יח] כי בחן ומה אם־גם־שבט מאסת לא יהיה נאם אדני יהוה = [ישעיהו מד, י] מי־יצר אל ופסל נסך לבלתי הועיל [הכובש את יצרו דהי' מלהיכשל בכל עבודת אלילים]


ו
מ"ה
תפארת:
עשיר = 580 = [תהילים קלח, א] לדוד אודך בכל־לבי נגד אלהים אזמרך = טובים השנים מן האחד = פדיון נפש = 10 * ח"ן [חן בת"ת, י' ספירות הת"ת מתוקנות בח"ן] = תפילין = גשמי ברכה [אשר מודה על גשמי ברכה וידע שמה' כל חילו] = שרף = יין קפריסין [אשר בעקבות בושמו המיוחד נבחר לעלות עם הקטורת] = עושה צדקה = אל תהי בז לכל אדם * [זה מתקשר לענין הבא: המכבד את הבריות; באותו אופן "את השנוא עליך אל תעשה לחברך" מתקשר ל-"ואהבת לרעך כמוך"] = כי אתה הוי-ה מחסי = לא יכבה נרו לעולם ועד
איזהו עשיר = 609 = [ישעיהו א, כב] כספך היה לסיגים סבאך מהול במים = והייתם לי סגלה = זן את העולם = כי אין בנו מעשים [אכן, מודים אנחנו שהכל ממך ולא בזכותנו] = כי לא תמו חסדיך = כל מלאכה לא יעשה בהם = נוצר חסד לאלפים
[הרי, זה מה שמגדיר ממש את העשיר: לא מידת הונו אלא מידת חסדיו] = ברוך רופא חולים = ברכה ושלום = חצי המלכות = והגית בו יומם ולילה = = [איוב ה,ו] כי לא יצא מעפר און [רש"י: מכה הבאה על האדם לא לחנם הוא ולא מן העפר תצמח לו; און לשון שבר --- הנה העשיר הוא היודע כי הכל מה' ית' וכל דרחמנא עביד לטב עביד, ואם כן, הוא תמיד שמח בחלקו ואכן הוא עשיר]
השמח בחלקו = 499 = דע את האויב = צבאו"ת = בינת הלב = ברוך פודה ומציל = הרחמן יצילנו = וגם הארץ מלאה חסדו
[כמו "נוצר חסד לאלפים" בשאלה, "וגם הארץ מלאה חסדו" בתשובה] = כל מעשה ידך = זרע ברך איש ידע ציד [ברא' כה,כז - הוא עשו, כנגד השמח בחלקו]
איזהו עשיר השמח בחלקו = 1108 = [איוב לא, כה] אם־אשמח כי־רב חילי וכי־כביר מצאה ידי [רש"י: לא הייתי נוהג שמחה בפני העניים בעשרי שלא להקניאם בי - מצודת דוד: האם שמחתי אשר היה רב עשרי ואשר מצאה ידי מרבית הון וכאומר הלא קנייני עוה"ז לא היו נחשבים בעיני למאומה לשמוח בהם]


ה
ב"ן
מלכות [כלשון ר"ע מברטנורא במקום: "איזהו מכובד: לפי ששלשה דברים טובים הללו שנזכרו לעיל שהם החכמה והגבורה והעושר, הזוכה בהם הוא נכבד מעצמו ביני א-להים ואדם, ואף אם הבריות לא יכבדוהו בעבורם לכך חבר התנא לזה ואמר מי שיש בו המדות הללו והוא נכבד בעצמו מה יעשה ויהיה מכובד מאחרים?: יכבד את הבריות" עכ"ל. מכאן והמלכות רק מקבלת את תיקונה מג' הבחינות העליונות, ואין אורה כי אם תולדה וזיו האורות העליונים המתלבש בהֿ]
מכבד = 66 = בן דוד [הן מצד שאין בן אדם מכובד בדרגה שהמשיח מכובד בה בעליונים ובתחתונים, הן מצד שדוקא דוד היה הענו והקטן מכל אחיו, ולא היה ראוי בכלל בעיני עצמו להיות מלך, ואף כשהיה מלך נהג שמחה עם העם כבמעשה הריקוד לפני ארון הברית והתוכחה מתמר בת שאול אשתו, ודוקא נהיה ההכי מכובד מכל] = אהליך * [חכם = מה טובו] = בס"ד = אכילה = גלגל = סאה
איזהו מכבד = 95 = המלך = דניאל = ילדים = מלכה = זה החלם = פיה = ובגד בוגדים בגדו [ישע' כד,טז - אומר מצודת דוד: ר"ל קבוצת בוגדים אשר יבגדו בהבוגדים ההם יבגדו גם המה בישראל ר"ל יהיה תגר ומלחמה בין העכו"ם וכולם יבגדו בישראל]
המכבד את הבריות = 1095 = חלום הולך אחר הפתרון = איש כחלמו פתר = ואל עפר תשוב = קרבני לחמי לאשי ריח נחחי = סדם עמרה אדמה צבוים בלע היא צער
איזהו מכבד המכבד את הבריות = 1190 = ממכון שבתו השגיח [ומודעות זו מעוררת בו יראה] = כפת תמרים = יריעו כל העם תרועה גדולה [יהושע ו,ה: והיה במשך בקרן היובל, בשמעכם את קול השופר יריעו כל העם תרועה גדולה, ונפלה חומת העיר תחתיה, ועלו העם איש נגדו --- לאחר סיבוב א' ליום ששה ימים וביום השביעי ז' סיבובים וז' כהנים תוקעים בשופרות היובל לפני ארון הברית, ואז העם מכבדים את הכהנים ונענים לתקיעתם, "ויריעו כל העם תרועה גדולה"... ורק אז החומה נופלת]

חכם גבור עשיר מכבד = 925 = אוצר ברכות = אלה הדברים אשר צוה הוי-ה = בונה ברחמיו ירושלים = גשמיכם בעתם = יקר ורבותא = פקד יפקד א-להים אתכם = עשה למען שמך = לבי ובשרי ירננו לא-ל חי

אין תגובות: