AbracaAdabrá.Ediciones

יום ראשון, 10 בפברואר 2013

תחשוב טוב יהיה טוב - צבירת חומר לעיבוד א

http://www.hidabroot.org/ARDetail.asp?BlogID=112343

תחשוב טוב – יהיה טוב מחשבות, מחשבות... מתרוצצות במוחנו ללא הרף. האם שמנו לב מה הן אומרות? ואף אם נטה אוזנינו ונשמע, האם באמת יש לנו אפשרות לנתב אותן ולשלוט בהן? שרה יוסף, מחברת הספר "במחשבה תחילה" חושבת שיש לנו אפשרות לעשות זאת, ואפילו די בקלות קבלו כיווני מחשבה.
שרה יוסף

כוח המחשבה

במאמר הקודם עסקנו בכוח הדיבור ובנזק הגדול שביכולתו לגרום לנו. מובן, אם כן, שעלינו להיזהר בכל דיבור שיוצא מפינו. אולם, מה לגבי מחשבות? האם גם מחשבה היא כוח הרסני שיכול לחולל שַמות, או שאין לה כח, מאחר שעדיין לא בוצע שום דבר בפועל?

קל לנו לומר ולהניח, שמחשבה רעה, אין בכוחה לחולל שום דבר הרסני. לכל אחד מאיתנו מתרוצצות בראשו מחשבות אינספור. קשה מאד ללמוד לשלוט במחשבות ולנתבן לאפיקים חיוביים, אם בכלל. אם כך, מדוע יכולה מחשבה רעה להיחשב גם היא לכוח הרסני?

המחשבה, אומרים חז"ל, היא ההרהורים שעולים באדם. וכבר דרשו ש"הרהורי עבירה קשים מעבירה" (יומא כט, א). כלומר, אדם שמהרהר לעשות עבירות, קשה יותר מזה שעושה את העבירות.

לעומת זאת, אומרים חז"ל שבניגוד למחשבה טובה שהקב"ה מצרפה למעשה, מחשבה רעה אין הקב"ה מצרפה למעשה. ולכאורה, מדוע אם כן ההרהור קשה מן המעשה? המילה "קשים" באה להורות לנו על רגשותיו של האדם בשעה שהוא מהרהר בדברי עבירה. כי כאשר אדם עובר עבירה, הוא מבצע את הפעולה, מסיים, ובאותו רגע מפסיק להרהר בה. לעומתו, אדם שחושב מחשבות רעות, מתייסר כל הזמן ברגשותיו. מחשבות של כעס, טינה, שנאה, נקמנות, ייאוש, דיכאון וכו, מביאות את האדם למצב של התמודדות קשה פי כמה מהעובר עבירה אחת. על כן, המהרהר בדברי עבירה קשה יותר מהעובר עבירה. המחשבות שלו בלבד, מייסרות אותו, אפילו שלא ביצע את העבירה בפועל.

בספרי הקבלה נאמר, כי ישנם ארבעה עולמות רוחניים: עולם האצילות, עולם הבריאה, עולם היצירה ועולם העשייה בראשי תיבות: אבי"ע (אצילות, בריאה, יצירה, עשייה).

עולם האצילות הוא הגבוה בעולמות. נשמת האדם יורדת לעולמינו מעולם האצילות. מחשבתו של האדם מקבילה לעולם הרוחני – עולם הבריאה, הדיבור מקביל לעולם היצירה, והמעשה מקביל לעולם העשייה. כולנו מושפעים מהעולמות העליונים, וכל מעשה שאנו עושים בעולם הזה, מכוון כנגד אותם עולמות עליונים. בקבלה ישנו מושג של "משפיע ומושפע", ומובא בספרי הקבלה שכל "משפיע", הוא "מושפע". כלומר, אדם העושה מצוה בעולם הזה, משפיע על עולם רוחני גבוה ומשלמים לו שכר על מה שעשה. אדם שמדבר, משפיע על עולם גבוה יותר. כוח התפילה כידוע, רב וגדול. אדם שחושב, משפיע על עולם גבוה יותר מהעולם שהוא משפיע בו כאשר הוא מדבר. ולכן כשאדם חושב, ההשפעה כל כך גדולה, שהוא מקבל את השפע בהתאם למה שחשב, ואת זה הוא רואה במציאות. לכן כוח המחשבה הוא כל כך גדול וניצב לפני שאר העולמות: בריאה - מחשבה, יצירה - דיבור, עשייה - מעשה.

הבה נדמה לעצמנו גלגל שיניים. אם נסובב את אחד הגלגלים, הוא יניע את כל המערכת. באותה המידה, אם נסובב את הגלגל האחרון הוא יסובב הלאה את הגלגל הראשון. כלומר, כל גלגל שנסובב יניע את המערכת, וכל גלגל שיונע בכוח גלגל אחר, יניע גם הוא גלגל נוסף. באותה הצורה, גם אנו מעוררים את העולמות העליונים. בכל פעם שאנו מקיימים מצוה או עוברים עבירה, אנו למעשה משפיעים במשהו על העולמות העליונים, מניעים את המערכת, שאף היא בסופו של דבר מניעה את הגלגל שמשפיע עלינו.

לסיכום, כל מעשה שלנו - משפיע על עולם העשייה, כל דיבור שלנו – משפיע על עולם היצירה וכל מחשבה שלנו – משפיעה על עולם הבריאה.

המחשבה, משפיעה על עולם גבוה יותר מהעולמות שמושפעים ע"י הדיבור והמעשה, ולמרות שכאן בעולם הזה איננו מקדישים לה כח רב, מתברר שבעולמות עליונים, היא נמצאת במקום גבוה מאד! מיד אחרי עולם האצילות, מקור הנשמה.

מדוע המחשבה, שנראית לנו לא חשובה, משפיעה על עולם רוחני וגבוה כל כך?

המחשבה, היא דבר מופשט אין לנו יכולת לראות מחשבות. המחשבה היא רוחנית, ועל כן היא מקבילה לעולם רוחני יותר, מאשר הדיבור והמעשה שהם גשמיים יותר בעולם הזה.

אנו מייחסים חשיבות קודם כל למעשה כי זה מה שרואות עינינו, אח"כ לדיבור, ולמחשבה איננו מתייחסים כלל. אך בשמיים בודקים קודם מה אנו חושבים, אח"כ מה אנו מדברים, ורק בסופו של דבר מה אנו עושים. מדוע? משום שיש בידינו כוח בחירה במחשבה, ולפי בחירה זו בוחנים אותנו בראשונה. נסיוננו, אם כן, מתחיל במחשבה ומסתיים במעשה.

השפעת המחשבות

בפיוט "לכה דודי" המושר בפי כל בליל שבת נאמר: "סוף מעשה במחשבה תחילה". חז"ל הורו לנו להרהר בכל מעשה, בטרם עשייתו. הציווי של חז"ל מורה שנשלוט במחשבותינו. דבר זה נשמע לא הגיוני לכשעצמו, כיצד מסוגל אדם לשלוט במה שמתרוצץ במוחו? ההרהורים עולים וצפים מעצמם במוחנו, איננו מזמנים אותם! ואם כן, כיצד יכולים חז"ל להורות לנו לשלוט על דבר שהוא בלתי ניתן לשליטה?

אלא שכוונת חז"ל היא, שיש דרך לשלוט במחשבות ולנתבן לאפיקים נכונים. כיצד? על ידי כוח הדיבור. כאשר אדם נזהר בדיבורו, נזהר במה שהוא מוציא מפיו, הוא למעשה מהרהר קודם לכן בדברים. כך, הוא מתקן לא רק את דיבורו, אלא גם את מחשבתו שקדמה להם. כלומר, אם נהרהר בדיבורינו ומעשינו, נהרהר למעשה גם במחשבותינו, ונוליך אותן לכיוונים הרצויים.

אדם צובר במהלך חייו מילים וביטויים ששמע מסביבתו. מהורים, מורים, חברים, מכרים ובני משפחה. בדרך כלל, רוב המחשבות שעוברות לנו בראש הן דיבורים שליליים. דיבורים אלו נקלטים במוחו של האדם, והוא חוזר עליהם כמו תקליט. כאשר שואלים אותו לשלומו, הוא עונה ללא מחשבה "לא רע". כאשר שואלים אותו על עבודתו, הוא עונה בהתאם לחבירו "כאב ראש אחד גדול". כלומר, אדם לא מהרהר בדברים שהוא מוציא מפיו, אלא חוזר על הדברים ששמע. הדרך שבה אדם מדבר, מעידה על מה שנקלט במוחו. כאשר תאמרו לעצמכם: איננו יכולים, ניכשל, אין לנו סיכויים, אין לנו מזל – יש לזה כוח להשפיע על המציאות.

בדרך כלל לפני שאנו נרדמים בלילה זורמות במוחנו מחשבות אינספור. כל אחד מאיתנו עושה לעצמו סקירה של אותו היום, מה עבר עליו ומה הוא עשה: כמה אנו עייפים וכמה אין לנו כוח, כמה הילדים הרגיזו אותנו, וכיצד נסתדר עם המצב הכלכלי והחובות בבנק. כל שכן כאשר יש דאגות חמורות יותר, שאז בודאי אי אפשר להירדם בקלות. הרשמים השליליים של היום, איתם אנו נרדמים בלילה, מתרוצצים במוחנו גם לאורך כל יום המחרת. הם אינם עוזבים אותנו בכל הזמנים בהם איננו זקוקים לריכוז גבוה, כמו בשעות העבודה, ההליכה, האכילה וכדומה. בכל אותם זמנים אנו חוזרים ומשחזרים לעצמנו את הדברים הרעים שקרו לנו בעבר וחושבים עליהם באופן שלילי. לעיתים רחוקות מאד, כשיש לנו מצב רוח טוב אנו מעסיקים את המחשבה בדבר משמח ומהנה שקרה בעבר, או שעומד לקרות. יוצא אם כן שרוב הזמן עוברות במוחנו מחשבות שליליות!

גם מחשבות הקשורות לאנשים אחרים, בדרך כלל מגשימות את עצמן. למחשבה יש כוח. כוח טלפתי הפועל ללא הרף. אנו נוטים להרגיש שהמחשבה הינה משהו סטטי הנמצא במוחנו ואיש מלבדינו אינו יכול לדעת מה היא. בחושבינו כך, אנו מגבירים את עצמת מחשבתנו ללא שליטה ובקרה.

מחשבה יוצרת מציאות! כאשר אנו חושבים משהו מסויים שיש בו שמץ של דבר רע על בן זוגנו או על ילדינו – מחשבה זו תתרחש במציאות. למשל, מחשבות כמו: בן הזוג הזה לא מוצלח, או הילד הזה לא מתאמץ מספיק, גורמות לכך שזה מה שיראה במציאות באמת. כי כשאנו חושבים זאת, אנו למעשה משדרים לילד או לבן הזוג את מה שאנו חושבים עליו, וכך הוא ינהג. את סוג היחס הזה מקבלת הסביבה, שיודעת לזהות תחושות שליליות ברגישות רבה ולפעול בהתאם.

מכך המחשבות הרעות מגשימות את עצמן.

עוד דוגמא, כאשר נלך לראיון עבודה, ונחשוב כל הזמן מחשבות שליליות כמו: "אני לא אתקבל", ו"אני כישלון חרוץ", או כשסיפרנו למישהו שיש לנו ראיון עבודה והוא מיד אמר שאין לנו סיכויים, כי המצב הכלכלי קשה ומפטרים הרבה ובודאי יש הרבה אחרים שמתמודדים על המישרה הזו, המחשבות השליליות הללו מלוות אותנו בלכתנו לראיון ואותם נאמץ גם לעצמנו, בסגנון של: "בודאי לא אתקבל לעבודה", ולבסוף כך יקרה. כך זה עובד בכל נושא אחר. כוחן של המחשבות רב עד כדי שניצור שינוי בעצמנו, וממילא, בהתאם להן, נשפיע טוב או רע על סביבתינו הקרובה.


שליטה במחשבות

נאמר במשלי (יט, כא): "רבות מחשבות בלב איש ועצת ה היא תקום". כל אחד מאיתנו חושב מחשבות רבות לאינספור אך יש בכוחנו לגרום לכך ש"עצת ה היא תקום". כלומר, שאם נבחר במחשבות חיוביות, טהורות וטובות הרצויים לה, נגרום לכך שיתגשמו ויקומו המחשבות לטובה. עלינו להחליט שאנו מפסיקים לחשוב כל מחשבה רעה כשהיא רק עולה וצפה במוחנו, כי אם לא נעשה כך, המחשבה היא כמו גרגיר חול שגורר אחריו ערימות של חול, שקשה מאד להשתלט עליהם ולסלק אותן. כך גם מחשבות רעות. כשהן קטנות כמו גרגיר, קל לשלוט בהן, אך כשהן גובהות לערימה, קשה לעמוד נגדן ולסלקן. מחשבות רעות הם כמו כל הרגל רע כאכילת יתר או עישון. אחרי שמתרגלים, קשה מאד להפסיק לחשוב אותן.

כשם שאי אפשר לעלות על הרכבת לאחר שהחלה לנסוע מהתחנה, כך לאחר שמחשבה עוברת בראשינו, קשה מאד לשלוט בה, ולכן יש למגר אותה מיד. אם חלילה ניתן למחשבות הרעות להיערם זו על גבי זו, אנו למעשה גורמים נזק בלתי הפיך לעצמנו, בו אנחנו נכנסים למצב של דאגה, ייאוש וחרדה בלתי נשלטת.

דרכן של מחשבות שהן מזכירות לאדם את עברו. מחשבות שליליות יזכירו לו את עברו הרע, ומחשבות חיוביות את עברו הטוב. כאשר אנו חושבים מחשבה שלילית, אנו נזכרים מיד במעשים שליליים דומים שקרו לנו בעבר או ששמענו עליהם, וזה ידכא ויחליש אותנו. החשיבה החוזרת ונשנית על דבר רע שקרה לנו, גורמת לנו לשקוע באירועי העבר מבלי יכולת להמשיך הלאה בשגרת חיינו ולהתקדם לקראת העתיד.

הקב"ה לא מעמידנו בניסיון שאיננו יכולים לעמוד בו. כשם שניתנים לנו כוחות להתמודד עם מעשינו, כך ניתנים לנו הכוחות להתמודד עם מחשבותינו. הקב"ה מזרים אלינו מחשבות שביכולתנו לשאת. הניסיון שלנו הוא בבחירה שלנו על מה לחשוב ועל מה לא. אדם יכול להחליט בעצמו על איזה דברים הוא חושב ועל איזה לא. יש בכוחנו לא רק לנתב את מחשבותינו, אלא אף לשלוט בהן. כאשר אנו נולדים, מעניק לנו הקב"ה את המחשבות להן אנו זקוקים. לאורך כל שנות חיינו הקב"ה מחליף ומשנה את מחשבותינו, בהתאם לדברים איתם אנו מתמודדים. בתוך מכלול המחשבות הללו יש מחשבות רעות ויש טובות. הבחירה, בסופו של דבר, נתונה בידינו – מה לחשוב ומתי.

תחשבו טוב – יהיה טוב. בהצלחה.


--
-------------

Org. Siftei Mevaser, Inc. NFP  
POB 50127 - Carmiel 21605 - Israel
Voice / SMS / Whatsapp: +972-525-801088
Fax: +972-4-8141581
Skype: free-press



http://kolisrael.tv/facebook
http://kolisrael.tv
http://ginerman.com/facebook
http://benadam.net/facebook
http://eduplanet.net

אין תגובות: