AbracaAdabrá.Ediciones

יום רביעי, 29 ביולי 2015

גלם הפטרה ואתחנן נחמו

לחם משנה מהפטרת ואתחנן, מדרש אשאביאל. [יש' מ,ה] "ונגלה כבוד י-הוה, וראו כל בשר יחדו כי פי י-הוה דבר".

ונגלה כבוד י-הוה, וראו כל בשר יחדו כי פי י-הוה דבר = 1297 (במקום יר"א בסדרת המספרים הראשוניים) = [יש' א,כח] "ושבר פשעים (פושעים) וחטאים, יחדו; ועזבי י-הוה יכלו" = [מש' כא,כח] "עד כזבים יאבד; ואיש שומע, לנצח ידבר" = (ברא' לז,ב) "ויבא יוסף את דבתם רעה" = (שמ' כב,כג) "והרגתי אתכם בחרב" = (שמ' כג,כב) "כי אם שמוע תשמע" = (דב' כח,סח) "לא תסיף עוד לראתה" = (ירמ' טו,יג) "חילך ואוצרותיך לבז אתן" = (יח' ו,ב) "שים פניך אל הרי ישראל" = (תהי' עח,ד) "מספרים תהלות י-הוה" = (מש' ח,כ) "נתיבות משפט" = התגלות מלך המשיח = 

מתוך מדרש אשאביאל, צו עליה ו:
"ויקרב את האיל השני, איל המלאים" = 1297. ומול התמיהה של כל אשר לא יבין למה צריכים לעשות כאלו דברים, יאשרו מעשי משה את הבטחון בצדק הא-להי ולהבנתו לעתיד לבוא, כאשר ישקעו בצער [יש' א,כח] "ושבר, פשעים וחטאים, יחדו; ועזבי (ועוזבי) י-הוה יכלו"; [יש' מ,ה] "ונגלה כבוד י-הוה, וראו כל בשר יחדו כי פי י-הוה דבר". (שמ' כג,כב) "כי אם שמוע תשמע" בקול ה' המוליכך בדרך ישרה, לא תשוב לעולם אל צרות מצרים, וגם (דב' כח,סח) "לא תסיף עוד לראתה" כי לא יהיה מקום לשום חושך מעורבב באור. לכן, (יח' ו,ב) "שים פניך אל הרי ישראל", אל האבות הקדושים והצדיקים הגדולים, העומדים לך, (תהי' עח,ד) "מספרים תהלות י-הוה" אשר פתח לך (מש' ח,כ) "נתיבות משפט".

גלוי "כבוד י-הוה" = 58 הוא גלוי "חן", אותה נקודה בה היופי מתיחד עם האמת ונהיים זהות אחת, שובה בנועם את השכל ואת הלב כאחד. גלוי כבוד ה' אינו דבר הקורה מאת ה' ברגע מסוים, אלא מדרגה תודעתית אליה עולה האדם בעמלו ברגע הראוי לו.

ונגלה כבוד י-הוה = 152 = (ברא' ו,ד) "בימים ההם" = (ברא' כו,לג) "עד היום הזה" = (ברא' מד,יב) "בנימין" = (שמ' ז,כו) "ויעבדני (ויעבדוני)" = (שמ' לד,ב) "והיה (שתהיה) נכון" = (במ' יט,ז) "יבא אל המחנה" = (שופ' טז,יז) "מבטן אמי" = (ש"א יא,א) "ונעבדך" = (יהו' יג,טז) "ויהי להם הגבול" = (מ"א א,ה) "אני אמלך" = (יש' ה,כא) "נבנים (נבונים)" = (הוש' ח,ח) "נבלע" = (חב' ב,טז) "על כבודך" = (תהי' קמה,יד) "סומך י-הוה" = (איוב יט,יח) "אקומה" = (איוב לז,יג) "ימצאהו" = (מש' לא,ז) "ועמלו" = (קו' ג,ט) "הוא עמל" = (עזרא ח,טז) "מבינים" = (נחמ' ח,יז) "עד היום ההוא" = כל הזמן = עין טובה


פי י-הוה דבר = 322 = (ברא' א,ט) "היבשה" = (ברא' ג,יז) "ולאדם אמר" = (ברא' ז,כד) "ויגברו המים" = (ברא' כד,סז) "וינחם יצחק" = (במ' יא,ו) "אל המן עינינו" = (במ' יא,כד) "מזקני העם" = (דב' ד,כב) "עברים" = (דב' י,ג) "ואעל ההרה" = (ש"א ה,ט) "מקטן (מקטון) ועד גדול" = (מ"ב ג,יז) "כי כה אמר י-הוה" = (מ"ב טו,יט) "להחזיק הממלכה בידו" = (יש' כה,ט) "ואמר ביום ההוא" = (ירמ' לא,ב) "י-הוה נראה לי" = (ירמ' לא,כו) "זרע אדם" = (ירמ' נ,מג) "ורפו ידיו" = (יח' מד,כז) "יקריב" = (זכ' יא,טז) "לא ירפא" = (דה"א יד,ח) "ויצא לפניהם" = (תהי' לז,לד) "וירוממך" = (איוב לב,ז) "ימים ידברו" = (דניאל ז,כג) "כל ארעא" = (איוב מ,כד) "בעיניו יקחנו" = הפוך על הפוך = יצר הטוב = כבש = שכב = מעריב = ערבים




---------------

ד"א: ונגלה כבוד י-הוה + פי י-הוה דבר = 474 = דעת


---------------

מצודת דוד: ונגלה . אז יגלה כבוד ה' וכולם יראו כי פי ה' דבר הנחמות האלו הואיל ונתקיימו :

מלבי"ם: ונגלה, מבאר כי ההופעה האלהית תתעלה לעתיד בששה מעלות על זמן העבר. א) כי עד עתה ההשגה האלהית היתה מעוטפת בכמה לבושים ומסכים ומחיצות ענן וערפל, אבל לעתיד ונגלה יהיה הכבוד מגולה ונראה באספקלריא המאירה. ב) עד עתה לא השיגו רק כבוד אלהים, שהוא ההנהגה שבו מנהיג ומסדר ומשגיח שהיא מיוחסת לשם אלהים או שדי או צבאות. לא כבוד ה' שהוא שם העצם המורה על כבודו מצד עצמו ומהותו כמ''ש וארא אל האבות באל שדי ושמי ה' לא נודעתי להם, אבל אז יתראה כבוד ה' וידעוהו. ג) עד עתה לא ראו, רק השיגו וידעו, לא ראו כבוד ה' בהשגת העין החושיי, אבל עתה עין בעין יראו. ד) עד עתה גם הרואים והצופים במחזות אלהים, לא ראו בעין בשר רק בעין הנפש בעין הנבואיי, אבל עתה יראו כל בשר גם הבשר בעינו יראה המראה הנוראה מכבוד ה' והתגלות אלהותו. ה) עד עתה היו הרואים והמשיגים מכבוד ה' מועטים, יחידים השרידים אשר ה' קורא, ובני עליה מועטים, אבל אז יראו כל בשר כי מלאה הארץ דעה את ה'. ו) עד עתה לא ראו כולם במדרגה אחת, כמ''ש ונגש משה לבדו אל ה' והם לא יגשו, והעם לא יעלו עמו, שמדרגת משה היתה הגשה ומדרגת הזקנים עליה ומדרגת העם פחותה גם מזה כמ''ש שם, אבל עתה יראו כל בשר יחדו במדרגה אחת בשוה. כי פי ה' דבר והבטיח זאת :
















אין תגובות: