AbracaAdabrá.Ediciones

יום שישי, 10 באפריל 2009

פתיחה ללימוד שורשי לשון הקודש הארוגים בשמות מכות מצרים

בס"ד

דם
דם - יסוד לא-דם ולא-דמ-ה
דם - שורש לענין דמות והידמות
למפרע מ"ד, לשון מדידה ומידות האדם, המחייבים תיקון למדוד בגדים חדשים


צפרדע
צפ - לשון לצוף על פני המים
צפר - לשון צפירה (קול קורא) ,ציפור, צפורן
פר - לחרוש בו
פרד - לשון פירוד
פר-פרד - לא תחרוש עם שניהם יחדיו....
רד - ענין ירידה
דע - לשון דעת
צפר דע: קול צפירה לצוות ולזרז: "דע!", פקח עיניים וראה מה קורה לך בדרך בה תלך
למפרע: עדר פ"ץ (פץ שורש לפצ"ה ענין פתיחה ופדיון ממאסר; פצ"ח ענין הרמת קול ושבר; פצ"ל ענין הסרת הקלף מעל העץ בעודו חי; פצ"מ ענין הבקעה; פצ"ע ענין פציעה, ענין בקוע, מכה שמוציאה דם; פצ"ר כמו ויפצר בם מאד וכו' ענין העברה על רצון האדם וההכרח - רד"'ק) - ענין הבקעת ופיצוח העדר לברור ממנו את הנצוצות הקדושות ולהקים תחתיו אנשים מסוגלים להיות בני חורין אראיים על עצמם

כנים
כנ - ענין כינות, שורש להכנעה גם כמו ויעשו כן החרטמים


ערוב

ערב - הקדמה להבא

דבר
ענין דיבור
וכן דב בר, אף דב בער


שחין
[נגע הבא מצד החמימות זולתי האש - אמרו בנגעים פרק ט משנה א כל שאינו מחמת האש זהו שחין, הבא מחמת האש זה מכוה. ותרגום ויקח מהם ויחם: ונסיב מנהון ושחין, וכן בתפלתו של כהן גדול ביומא נג ע"ב: יהי רצון שתהא שנה זו שחונה וגשומה --רד"ק]
שח - שורש לשחר כנגד ערב, וכן לשחרור
חן - היופי והנועם מתוך חכמת הנסתר

ברד
הפך הדבר
בר - שורש לבריאה
רד - שורש לירידה, יכול להיות בחי' השתלשלות מטה, מהבריאה אל היצירה ואל העשיה

ארבה
אר - לשון אור
בה - שורש לבהלה, מכניסים אורות דתיקון אל תוך כלים של תוהו (בחי' חזרה בתשובה) וזה גורם לבהלה

חושך
חש - ענין שורש החושים, המציאות המוחשית, וכן שורש חשמל חשמלמל
שכ - ענין הנחה (כמו וישכו המים, וחמת המלך שככה), שורש לשכיבה, לשכיחה ולשיכול (כאשר שכלתי שכלתי, מה אשכל גם שניכם), לשכם, לשכן זה לשכינה הנעשית מוחשית כאשר יתר המציאות המוחשית נעלמת אל תוך החושך - בחי' פקיחת עינים לאמת מתוך עבודת התבודדות וניתוק מאורות התוהו

בכורות
בכ - ענין בכיה
כר - כר הוא כבש, כמו עם חלב כריםת כרים לטבוח וכו


אין תגובות: