AbracaAdabrá.Ediciones

יום שני, 12 ביולי 2010

אגב ברכות פ"א משנה ב: בין תכלת ללבן

בס"ד

בין תכלת ללבן = 1024 = 2 ^10 = [דב' יז,יג] וכל העם ישמעו ויראו ולא יזידון עוד = זאת התורה = בעזרת השם = אתרוג לולב הדס ערבה = (ברא' ז,ב ועוד) איש ואשתו = (ברא' ט,יב) אות הברית = (שמ' ג,יג) א-להי אבותיכם שלחני אליכם = (שמ' טז,לד ועוד) כאשר צוה הוי-ה אל משה = (דב' י,א) פסל לך שני לוחת 

(קהתי:
חכמים אמרו: "תכלת דומה לים, וים דומר לרקיע, ורקיע דומה לאבן ספיר, ואבן ספיר דומה לכסא הכבוד":
והרמב"ם כותב: "תכלת האמורה בתורה... זו היא דמות הרקיע הנראית לעין השמש בטהרו של רקיע
 )

ומכאן, וראיתם אותו וזכרתם את כל מצוות ה' ועשיתם אותם
ומכאן, מצוות ראיית הצצית שאיננה אלא ביום, משמשת סימן להתחלת זמן קריאת שמע בשחרית

ובפנימיות: תכלת מורה על מידת המלכות המשקיפה את גוון השמים שבאימא, ולבן הוא בחי' חכמה. תכלת הוא תכלית המעשה ולבן הוא מחשבה תחילה, וצריך להבחין ביניהם לפני שאומרים ה' א-להינו (הכבי' נשמע כאילו שניים חו"ח) ה' הוא רק אחד, כי מה שרואים בתכלת רק משקיף את גוון השמים הניזון מהאור של החכמה.

ד"א תכלת בהוד ולבן בחסד, וצריך להבחין בין בחינת הוד קו שמאל לבחי' חסדים דקו ימין לפני שמייחדים אותם

ד"א ההפרש בין "תכלת" ל"לבן" הוא 768 = (ברא' א,כו) ויאמר א-להים נעשה {דהי' ויאמר א-להים נעשה לבן, מנפיק תכלת!} = אבן שתיה {עלה במחשבה דהי' בחכמה בחי' לבן לברוא, + אבן שתיה, יש לך עולם העשיה במלכות בחי' תכלת}


רבי אליעזר אומר: בין תכלת לכרתי (קהתי: קוונים דומים הם ואי אפשר להכיר ביניהם אלא כשהאיר כבר היום; וזה מאוחר מזמן ההיכר בין תכלת ללבן. כרתי תרגומו של "חציר" -במ' יא,ה-. גוון הכרתי ירוק הדומה לשל תכלת. רבי אליעזר נותן סימן היכר לפי הגוונים הדומים שבטבע: משיכיר בין תכלת השמים לירקרק החציר שעל פני האדמה)
 
בין תכלת לכרתי = 1572 = [קה' ז,ד] לב חכמים בבית אבל ולב כסילים בבית שמחה = [תהי' יד,קט] עשה ירח למועדים שמש ידע מבואו = (שמ' כח,לג ועוד) וארגמן ותולעת שני  = (שמ' לב,טז) מעשה א-להים המה והמכתב מכתב א-להים = (במ' ט,ג) בין הערבים תעשו אתו = (דב' ל,יב) לא בשמים הוא לאמר מי יעלה לנו השמימה ויקחה לנו 

ההפרש בין תכלת לכרתי = 220 = (ברא' יג,טו) עד עולם = טהור = פסל לך = אהבה רבה = הלומד מכל אדם = מה למעלה = מכספך 
רבי יהושע אומר עד שלש שעות, שכן דרך בני מלכים וגו' (קהתי: שמשמעו של הכתוב "ובקומך" עד שעה שכל בני אדם קמים ממטתם - ההלכה כרבי יהושע בן חנניה)

אין תגובות: