AbracaAdabrá.Ediciones

יום שני, 27 באפריל 2015

גלם אמור ד

אמור, עליה ד, נצח בשבוע. ויק' כג,כב: "ובקצרכם את קציר ארצכם, לא תכלה פאת שדך בקצרך, ולקט קצירך לא תלקט; לעני ולגר תעזב אתם. אני י-הוה א-להיכם".
לא מספיק שהבאת מתבואתך את מנחת העומר לה'; לא מכך תהיה פטור מהמתנות אשר הונך מחיבך בהם לעניים, לנזקקים. ויבהיר  האוה"ח הק' בשם חז"ל על תורת כהנים שרמז ה' בזה שכל מי שנותן לקט שכחה ופאה, מעלה עליו כאלו בית המקדש קים, והוא מקריב קרבנותיו לתוכו -עכ"ל. והם לקט, דהיינו כמויות קטנות של תבואה שנופלות לו לקרקע תוך כדי הקצירה; שכחה, אלומות ששכח בשדה וכמותן קטנה ולא ימצאם כי אם יצא לחפש אחריהם; ופאה, התבואה אשר בקצות שדהו -התורה לא מגדירה כמותם אך חז"ל קבעו שיהיה לפחות אחד מששים-: כל זה לא יקצור ולא יאסוף, אלא יעזוב לעניים שיקבצוהו ויאספוהו, וגם לא ישמור לעני מסוים, אלא המקדים והחרוץ מגיעים ראשונים ונוטלים להם. ישכיל המתבונן בדברי קדשו, ויראה אשר מה שיקריב משדהו לטובת הנזקק לעזרה, זה מתקן את המקדש שבתוך לבו שם מבקש ה' לשכון, ויהיה ממש בדרגת הקרבנות שהוא מחויב להביא למקדש, גם כשבעוונותינו אין עמנו בית המקדש ועבודת הקרבנות מושבתת. ראה אשר אינה מושבתת, כי אצל בעלי החסד מתוך יראת ה' אמתית ולב מתוקן, היא מתקימת בל תפסוק, והעולם מתקים עליה.

לעני ולגר תעזב אתם = 1319 = [ברא' מה,כה] "ויעלו ממצרים, ויבאו ארץ כנען, אל יעקב אביהם" = [דב' כז,יא] "ויצו משה את העם, ביום ההוא לאמר" = [יש' לח,ב] "ויסב חזקיהו פניו אל הקיר, ויתפלל אל י-הוה" = [תהי' לה,כה] "אל יאמרו בלבם האח נפשנו, אל יאמרו: בלענוהו" = (ברא' כו,י) "מה זאת עשית לנו" = (במ' יג,כא) "ויתרו (ויתורו) את הארץ" = (דב' ל,יח) "לבוא שמה לרשתה" = (יח' כ,לז) "במסרת (במסורת) הברית"

לעני ולגר תעזב אתם. אני י-הוה א-להיכם = 1512 = [תהי' סז,ח] "יברכנו א-להים, וייראו אותו כל אפסי ארץ" = (שמ' טז,ד) "למען אנסנו, הילך בתורתי אם לא" = (ויק' כה,י) "ושבתם איש אל אחזתו" = (במ' ד,טז) "שמן המאור וקטרת הסמים" = (יהו' כד,יז) "וישמרנו בכל הדרך אשר הלכנו בה" = (דה"ב ו,ל) "ונתתה לאיש ככל דרכיו" = (קו' ט,יב) "כשתפול עליהם פתאום" = (אסתר ד,יד) "כי אם החרש תחרישי"


ובקצרכם את קציר ארצכם, לא תכלה פאת שדך בקצרך, ולקט קצירך לא תלקט; לעני ולגר תעזב אתם. אני י-הוה א-להיכם = 5960 = [דב' כח,א] "והיה אם שמע תשמע בקול י-הוה א-להיך, לשמר לעשות את כל מצותיו אשר אנכי מצוך היום, ונתנך י-הוה א-להיך עליון על כל גויי הארץ" = [מ"א ח,מט] "ושמעת השמים מכון שבתך, את תפלתם ואת תחנתם; ועשית משפטם"



אין תגובות: