AbracaAdabrá.Ediciones

יום שישי, 5 ביוני 2015

גלם שלח לך א

שלח לך, עליה א, חסד בשבוע. במ' יג,כ: "ומה הארץ, השמנה הוא אם רזה, היש בה עץ אם אין; והתחזקתם, ולקחתם מפרי הארץ. והימים, ימי בכורי ענבים".

ומה הארץ, השמנה הוא אם רזה, היש בה עץ אם אין; והתחזקתם, ולקחתם מפרי הארץ. והימים, ימי בכורי ענבים = 4353 = [ירמ' ט,כב] "כה אמר י-הוה: אל יתהלל חכם בחכמתו, ואל יתהלל הגבור בגבורתו; אל יתהלל עשיר בעשרו" = [מיכה ה,ו] "והיה שארית יעקב, בקרב עמים רבים, כטל מאת י-הוה, כרביבים עלי עשב אשר לא יקוה לאיש, ולא ייחל לבני אדם"

שארית יעקב = 1093 (במקום 183 בסדרת המספרים הראשוניים) = [ויק' כא,טו] "ולא יחלל זרעו בעמיו, כי אני י-הוה מקדשו" = [ש"ב יג,לה] "ויאמר יונדב אל המלך: הנה בני המלך באו; כדבר עבדך, כן היה" = (ברא' לב,כה) "עד עלות השחר" = (יהו' כג,יב) "כי אם שוב תשובו" = (ש"ב כא,יד) "ויעתר א-להים לארץ" = (קו' ט,ג) "וגם לב בני האדם מלא מלא רע והוללות בלבבם"




שלח לך עליה א - חסד בשבוע. במ' יג,כ: משה רבנו נותן הוראות למרגלים, "(...) והתחזקתם, ולקחתם מפרי הארץ". 
משה בא להקדים תרופה למכה. באמת אין מה לבדוק אם הארץ טובה ופוריה וכן הלאה; הרי ידוע שזו ארץ נושבת, ארץ הצבי, זבת חלב ודבש. כל הענין הוא, כאילו, למתוח חוט בין המקום שלנו, בעלי תורה במדבר, לבין היעד של כל מסענו, כפירוש יונתן בן עוזיאל "שיעשו חזקה בקרקע", ואז יוכלו ישראל בקלות לעלות על פירותיה.
כפי שנדע בהמשך, עמלק (שתפקידו להטיל ספק, להרעיל את הביטחון) יושב להם בדרך, בארץ הנגב. כנגדו, ההוראה היא "והתחזקתם" = 966, דהינו "לחזור בתשובה". ומסביר הרמב"ם אשר לא רק מן העבירות המעשיות צריך לחזור בתשובה כי אם (הלכות תשובה פ"ד ס"ג) מן הכעס, ומן האיבה, ומן הקנאה, ומן התחרות, ומן ההתל, ומרדיפת הממון והכבוד, ומרדיפת המאכלות, וכיוצא בהן: מן הכל צריך לחזור בתשובה - עכל"ק. והוסיף בהיפרשו את כוונת ירמיהו הנביא באיכה ג,לט (שם פ"ה,ד): וחזר ואמר: הואיל ורשותנו בידנו (כי אין הקב"ה גוזר על האדם להיות טוב או להיות רע), ומדעתנו עשינו כל הרעות, ראוי לנו לחזור בתשובה ולעזוב רשענו, שהרשות עתה בידינו -עכל"ק. ולא לפתוח שום פתח לספק, לפחד, לחולשה, כי רק באמונה שלמה נסתגל לזכות בארץ המובטחת, שענינה והתקשרותה אתנו רוחני הוא.  ועל כן, אחרי שנתחזק בתשובה מתוך תודעה של תורה, "ולקחתם מפרי הארץ" = 1210 = "פשט רמז דרש סוד", ארבעת דרגות הפרד"ס, בהם כל החכמה וכל התבונה הנשיגים להיבנות בארצנו לאורה של תורה. וכדברי האריז"ל (שער הגלגולים, הקדמה יז): האמנם יש בה (בתורה) ד' מדרגות וסימנם פרד"ס; והם, פשט, רמז, דרש, סוד; ומי שזכה לירד לעומק ארבעתם זוכה לסוף כל המעלות, ועליו נאמר (אשר ה', בגלוי) (יש' סד,ג) יעשה למחכה לו -עכל"ק.
למרגלים התרופה של משה לא הועילה, לצערנו. והתרופה עומדת לרשותנו גם היום, כאשר כל כך קשה לעמוד על ארצנו, לשמור על גבולותנו, להישמר באמונה מתקנת ולפעול למען הגאולה השלמה בשמחה. והנה דרך המלך לרשותנו: להתחזק בגשמיות על בסיס החזרה בתשובה, ואז לקבל את פירות הארץ על בסיס כל הפרד"ס: החכמה והחוקה, מבוררות בהווייתנו.

אין תגובות: