AbracaAdabrá.Ediciones

יום ראשון, 19 ביולי 2009

אגב העיון בסיפור מאבידת בת מלך של רבי נחמן זי"ע

בס"ד

הקדמת האוסף של סיפורי מעשיות של רבי נחמן מביא שבליקוטי מוהר"ן סעיף ס', התורה המתחילה "פתח רבי שמעון ואמר" (מתוך האדרא רבא קדישא, זהר נשא קכח) מפרשת את הסיפור שלנו. ובכן:

[דב' לג,כט] אשריך ישראל מי כמוך
[שמ' טו,יא] מי כמוך באלים הוי-ה

מי כמוך = 136 = קול = ממון = סולם = צום = צבא גדול (שאין מי שיהיה לו קול כקול אשר רק ה' משמיע, ומי יהיה לו ממון שיתחרה עם בעל הכל, וכן כח וגבורה שבצבא גדול מה יעשה נגד רצון ה' ויצלח)
מי = נ' = אדמה = ים = טמא
כמוך = א-להים = הטבע = הללוי-ה = כהונה



אם אין קמח אין תורה = 922 = מלכות בית דוד = מלחמת דת = מתי יבוא מלך המשיח = יין בשר חלה דגים נר = [איוב לד, ג] כי־אזן מלין תבחן וחך יטעם לאכל

אומר ר' נחמן בחי' [דה"א יב] "ומבני יששכר יודעי בינה" לא זכו לזה כי אם על ידי עשירות, בחי' [ברא' מט] "יששכר חמור גרם" (= 1327 = [משלי לא, כ] כפה פרשה לעני וידיה שלחה לאביון = ישועת ישראל = קריאת התורה) ותרגומו "עתיר בנכסין".
וכן, כל מי שהתורה עברה על ידו (כגון משה רבנו ורבי ורב אשי וכו') היו עשירים גדולים, זה בחי' [שמ' לד] "פסל לך" (= 220 = 10 * 22 = הלומד מכל אדם = גיורא = טהור = כלי כסף = מה למעלה) דהי' הפסולת יהיה שלך ("בהתבוננות התורה צריך לילך מקודם, ולסבב בכמה סבובים עד שבאים אל המכוון, והעיקר הוא מכוון, וכל אלו הסיבובים הם בחי' פסולת, והם בחי' עשירות שעל ידו באים אל ההתבוננות").

צריך גם אריכות ימים להגיע לעשירות של ההתבוננות (להתבוננות העשירות?), ובכן:
אריכות ימים = 737 = ליהודים היתה אורה = שיעור קומה = שלהבת (העולה מאליה)

"ואברהם, שזכה לבחינת זקן, בחינת אריכות ימים, על ידי זה זכה לעשירות, בחי' [ברא' כד] "ואברהם זקן בא בימים, והוי-ה ברך את אברהם בכל"
ואברהם זקן בא בימים = 516 = אהבת חינם = 515 (= תפלה = שירה = דרך ארץ וכו') +1 = התקוה = אלפי מנשה = יבנה המקדש = עליות = צדיק ורע לו = תיקו
והוי-ה ברך את אברהם בכל = 955 = [דברי הימים א׳ ה, ב] כי יהודה גבר באחיו ולנגיד ממנו והבכרה ליוסף = [נחמיה י, ד] פשחור אמריה מלכיה = מגדלי התאומים קרסו = יצר צדיקי אמת = יצר מים אש אדמה רוח

[בראשית כד, א] ואברהם זקן בא בימים, והוי-ה ברך את אברהם בכל = 1471 = [איוב טו, י] גם־שב גם־ישיש בנו כביר מאביך ימים = [מלכים ב׳ י, כח] וישמד יהוא את־הבעל מישראל = [מלכים ב׳ טז, טז] ויעש אוריה הכהן ככל אשר־צוה המלך אחז = [נחמיה יא, כט] ובעין רמון ובצרעה ובירמות = [שמואל ב׳ יט, כח] וירגל בעבדך אל־אדני המלך ואדני המלך כמלאך האלהים ועשה הטוב בעיניך = [תהילים קיט, קלד] פדני מעשק אדם ואשמרה פקודיך

(תהי' קיט) מזקנים אתבונן = 756 = ספירות

(תהי' קמד) אדם להבל דמה = 161 = אל"ף ה"י יו"ד ה"י = בהמה דקה
(תהי' סב) אך הבל בני אדם = 165 = עצה = קללה

"כי היופי הוא כפי ההבל כנ"ל. נמצא, שהבל היופי הוא מהפסק הנשימה"

(מש' יז) וקר רוח איש תבונה = 1294 = מלכות שבמלכות = [הושע ז, ט] אכלו זרים כחו והוא לא ידע גם־שיבה זרקה בו והוא לא ידע = [ירמיהו מח, מג] פחד ופחת ופח עליך יושב מואב נאם־יהוה


\\ (תיקון יג כז:) אלמלא כנפי ראה דנשבין על לבא, הוי לבא אוקד כל גופא \\

(מש' כ) נר הוי-ה נשמת אדם = 1111 = [משלי ג, כו] כי־יהוה יהיה בכסלך ושמר רגלך מלכד = לתפארת


"נמצא, שעל ידי יראה זוכין לאריכות ימים, שעל ידי זה נמשך העשירות, שעל ידו באים להתבוננות כנ"ל"
יראה היא ענין צמצום, ובכן ככל שהאדם ירא הוא מצמצם ומבטל את עצמו, ובכך משחרר את כל הזמן והכח והתשומת לב והמחשבה שהיה מקדיש לעצמו, לאנוכיותו ותענוגיו הגסים. וכך זוכה לאריכות ימים דהי' לימים בהם כל תוכנם הוא קדוש ואיכותי ויחודי, ואין בהם פסולת. אז באה עם האריכות ימים -בחי' ימים ארוכים ורחבים- העשירות דהי' הפסולת הדרוש לסיבובים הקודמים ומכינים את ההתבוננות הנשגבת הנ"ל


[מש' ז,ג] קָשְׁרֵם עַל-אֶצְבְּעֹתֶיךָ; כָּתְבֵם, עַל-לוּחַ לִבֶּךָ = 1991 = [דברים כג, ו] ולא־אבה יהוה אלהיך לשמע אל־בלעם ויהפך יהוה אלהיך לך את־הקללה לברכה כי אהבך יהוה אלהיך = [דניאל ז, כא] חזה הוית וקרנא דכן עבדא קרב עם־קדישין ויכלה להן = [ירמיהו מח, ו] נסו מלטו נפשכם ותהיינה כערוער במדבר = [תהילים ו, א] למנצח בנגינות על־השמינית מזמור לדוד = [תהילים פג, ח] גבל ועמון ועמלק פלשת עם־ישבי צור

קָשְׁרֵם עַל-אֶצְבְּעֹתֶיךָ = 1333 = הָערְבִים צִוִּיתִי לְכַלְכֶּלְךָ שָׁם = אשר נשבעתי = מִן-שָׁמַיִם נִלְחָמוּ הַכּוֹכָבִים מִמְסִלּוֹתָם = שִׁוִּיתִי עַד-בּקֶר כָּאֲרִי = וְעָרְפְּכֶם לא תַקְשׁוּ עוֹד = שַׁבְּחִי יְרוּשָׁלַם אֶת-יְהוָה = כִּי תוֹרֵם אֶת-הַדֶּרֶךְ הַטּוֹבָה = וְהוּא עמֵד עֲלֵיהֶם תַּחַת הָעֵץ וַיּאכֵלוּ = [איוב לא, יט] אם־אראה אובד מבלי לבוש ואין כסות לאביון = [נחמיה ז, נה] בני ברקוס בני־סיסרא בני־תמח = [עזרא ב, נג] בני־ברקוס בני־סיסרא בני תמח = [תהילים כה, יב] מי־זה האיש ירא יהוה יורנו בדרך יבחר = [תהילים פח, יב] היספר בקבר חסדך אמונתך באבדון

כָּתְבֵם, עַל-לוּחַ לִבֶּךָ = 658 = כִּי מַלְאַךְ יְהוָה-צְבָאוֹת הוּא = פֶּתַח הָאהֶל כְּחם הַיּוֹם = דָּבָר צִוָּה לְאֶלֶף דּוֹר = [ויקרא כב, ח] נבלה וטרפה לא יאכל לטמאה־בה אני יהוה = [מלכים א׳ ד, יח] שמעי בן־אלא בבנימן




ועלהו לתרופה = 838 = יוד ואו דלת + הא אלף + ואו אלף ואו + הא אלף (כ"ח אותיות, מילוי מ"ה בת"ת) = ויברא את האדם בצלמו = מכון שבתך = אהבת נפש = והאיש משה ענו מאד = נשא אלמתיו = וענף עץ עבת = וְהִנֵּה קָרַן עוֹר פָּנָיו = \אלהים חיים במילוי יודין\ = [תהילים כו, יא] ואני בתמי אלך פדני וחנני

(מש' לא) פתח פיך לאלם = 699 = העמדת-פנים = ניגון-עתיק = תרדים-אדם = זְבוּלֻן לְחוֹף יַמִּים יִשְׁכּן = זרע קודש הוא = [איוב לט, ט] היאבה רים עבדך אם־ילין על־אבוסך = [נחמיה יא, י] מן־הכהנים ידעיה בן־יויריב יכין







-----------------------------------

להזכיר:

נקודה קו שטח גשם = 931 = עולם נשמה נפש = שומע תפלה

יראה ופחד = 314 = שד"י = כל ננדרי = מרדכי היהודי = עם צדיק = רוקח = שואבה

ספורי מעשיות = 1182 = תורה לישראל





אין תגובות: