AbracaAdabrá.Ediciones

יום שני, 23 בפברואר 2015

גלם תצוה ג

תצוה, עליה ג, תפארת בשבוע. שמ'כח,לה: "והיה על אהרן לשרת; ונשמע קולו בבאו אל הקדש לפני י-הוה, ובצאתו; ולא ימות".
הכהן אינו רשאי להכנס אל הקודש כי אם לשרת את ה'; כפי שהשוטר אינו רשאי להשתמש בנשקו כי אם לשרת את האזרח ולהגן על זכויותיו; כפי שאין השליט מורשה לעשות שימוש בכלום מן הציבור כי אם לפי פקודתו ולטובתו בלבד. 
הפסוק שלנו מדבר על מעיל האפוד, העשוי כולו תכלת, ותלוים על שוליו רמונים מעשה אומן, וכן פעמוני זהב. אותו מעיל ילבש אותו אהרן כשיבוא אל הקודש, ילבש אותו המושל וכל שליח צבור, ונשמע קול הפעמונים כשהוא הולך ועושה, וכל הצבור יודע מתי הוא עובד והיכן הוא ומה הוא בכלל עושה, כי זכות השולח לפקח על שלוחו, עד כדי כך שיצהיר סוף הפסוק: ולא ימות. אם ילבש תמיד את המעיל החמוש פעמונים הוא לא ימות; דהינו: שלגשת אל הקודש, אל כל מקום של השפעה מוגברת על הכלל, זה תמיד לפני ה', תמיד ביראת הרוממות והידבקות באמת, ותמיד בשקיפות; על כן, משיכנס אל הקודש ללא המעיל המנגן, יתחייב מיטה.


והיה על אהרן לשרת; ונשמע קולו בבאו אל הקדש לפני י-הוה, ובצאתו; ולא ימות = 3565 = [תהי' צד,יב] "אשרי הגבר אשר תיסרנו, י-ה, ומתורתך תלמדנו"

והיה על אהרן לשרת = 1312 = [דה"ב ל,ד] "ויישר הדבר בעיני המלך ובעיני כל הקהל" = [תהי' צב,י] "כי הנה איביך י-הוה, כי הנה איביך יאבדו, יתפרדו כל פעלי און" = (ויק' יח,כא) "ולא תחלל את שם א-להיך" = (מ"ב א,יד) "תיקר נפשי בעיניך" = (ירמ' לח,ב) "והיתה לו נפשו לשלל, וחי" = (מלא' ב,טז) "ונשמרתם ברוחכם" 


ונשמע קולו בבאו אל הקדש לפני י-הוה, ובצאתו = 1760 = [ברא' כח,כא] "ושבתי בשלום אל בית אבי, והיה י-הוה לי לא-להים" = [דב' כז,יח] "ארור משגה עור בדרך, ואמר כל העם אמן" = (שמ' לג,יב) "אשר אתה תשלח עמי" = (דב' ה,כט) "בארץ אשר תירשון" = (ש"א ל,כא) "ולקראת העם אשר אתו" = (דה"ב ט,ל) "וימלך שלמה בירושלם על כל ישראל" = (מש' יב,כו) "ודרך רשעים תתעם" 

ולא ימות = 493 = (ברא' מא,לג) "איש נבון וחכם" = (שמ' יד,ל) "ויושע י-הוה ביום ההוא" = (שמ' ל,כא) "ולא ימתו (ימותו)" = (דב' ט,יט) "את י-הוה א-להיך" = (ירמ' מב,יז) "ויהיו כל האנשים" 




אין תגובות: