AbracaAdabrá.Ediciones

יום שני, 1 בדצמבר 2014

גלם וישלח ג

וישלח, עליה ג, תפארת בשבוע. ברא' לג,ד: "וירץ עשו לקראתו ויחבקהו, ויפל על צוארו וישקהו, ויבכו". מה קרה לעשו, שהפך ברגע משונא לאוהב את יעקב?
אמר רבי אבא (זוהר וישלח קעב,א): ודאי נחלש כעסו של עשו בשעה שראה את יעקב. ומה הטעם? לפי שהסכים עמו אותו הממונה של עשו (המלאך שנאבק עמו עד עלות השחר), ועל כן לא יכל עשו לשלוט בכעסו. שכל עניני העולם הזה תלויים למעלה, וכאשר מסימים למעלה תחלה, מסכימים גם למטה; ואין ממשלה למטה עד שנתנת הממשלה למעלה; והכל תלוי זה בזה - עכ"ל בתרגום זוהר הנגלה. יוצא מזה שראשית המהפך הוא בכניעה: עשו רצה להרוג את יעקב, אך לאחר שהוא נצח את המלאך, הוא קנה מעלה חדשה, מעלת ישראל, היא מעלת בכור זרע יצחק. וישראל, אסור לעשו לפגוע בו, אלא אם זאת יזמין ישראל לעצמו כפי שנראה בהמשך.


וירץ עשו לקראתו ויחבקהו, ויפל על צוארו וישקהו, ויבכו = 2556 = [קו' י,ד] "אם רוח המושל תעלה עליך מקומך אל תנח כי מרפא יניח חטאים גדולים" 

וירץ עשו לקראתו = 1419 = [ברא' מג,יג] "ואת אחיכם, קחו; וקומו, שובו אל האיש" = (שופ' כ,י) "אשר עשה בישראל" = (עמוס ד,יב) "הכון לקראת א-להיך ישראל" = "אמונות תפלות" 

ויחבקהו, ויפל על צוארו וישקהו = 1093 = [תהי' קמב,ב] "קולי אל י-הוה אזעק, קולי אל י-הוה אתחנן" = (ברא' לב,כה) "עד עלות השחר" = (ויק' טז,טז) "מטמאת בני ישראל" = (יהו' ג,ה) "התקדשו כי מחר" = (יהו' כג,יב) "כי אם שוב תשובו" = (ש"א טו,כא) "ויקח העם מהשלל צאן ובקר" = (ש"ב ג,לה) "כי אם לפני בוא השמש אטעם לחם" = (ש"ב כא,יד) "ויעתר א-להים לארץ" = (מש' יט,יא) "ותפארתו" = (קו' ט,ג) "וגם לב בני האדם מלא רע והוללות בלבבם" = (אז' א,ה) "ויקומו ראשי האבות" 

ויבכו = 44 = (ברא' מג,כג) "בא אלי" = (שופ' ח,יט) "חי י-הוה" = (תהי' צז,י) "אהבי י-הוה" 



אין תגובות: