AbracaAdabrá.Ediciones

יום שלישי, 30 בספטמבר 2014

גלם וזאת הברכה ד

וזאת הברכה, עליה ד, נצח בשבוע. דב' לג,יח: "ולזבולן אמר שמח זבולן בצאתך, ויששכר באהליך". 
מה הופך לקדושה את הפעילות המסחרית שלי, או את האומנות שלי בחול, או אף את הזמן בו אני עוסק בעסקי חול בתור שכיר? הנה באה ברכתו של משה לזבולון ויששכר המיוחדים, חלשים מבין אחיהם אבל גדולים במידותיהם הטובות ובמעשיהם הישרים.
ולדברי רש"י בשם ב"ר צט,ט: זבולון ויששכר עשו שותפות, בה זבולון לחוף ימים ישכון (שיגור בחוף הים לבנות נמלים ולעסוק במסחר), ויוצא לפרקמטיא (למסחר עם סחורה) ומשתכר (ומרויח מהסחורה), ונותן לתוך פיו של יששכר (דהינו, מפרנס אותו משלו), והם (יששכר) יושבים ועוסקים בתורה; לפיכך הקדים זבולון ליששכר, שתורתו של יששכר על ידי זבולון היתה, עכל"ק, ולזכות שניהם. ועוד הוסיף: שמח זבולן בצאתך, ז"א הצלח בצאתך לסחורה (שיש תכלית של קדושה בעיסוקך במסחר); ויששכר באהליך, כאומר הצלח בישיבת אהליך לתורה, וגו'.


ולזבולן אמר שמח זבולן בצאתך = 1328 = (במ' יח,יט) "לחק עולם ברית מלח עולם הוא לפני י-הוה" = (דב' ה,כ) "הן הראנו י-הוה א-להינו את כבדו ואת גדלו" = (דב' טו,יח) "בכל אשר תעשה" = (יש' סג,יב) "לעשות לו שם עולם" = (ירמ' ל,יח) "ונבנתה עיר על תלה" = (ירמ' לד,יג) "ביום הצאי אותם מארץ מצרים" = (יח' טז,לז) "אשר ערבת עליהם" = (דה"ב ב,ה) "כי השמים ושמי השמים לא יכלכלהו" = (דה"ב לד,כב) "והיא יושבת בירושלם" = (תהי' קיט,לד) "ואצרה תורתך"

ויששכר באהליך = 904 = (ברא' כ,ט) "עשית עמדי" = (ברא' לט,יד) "ראו הביא לנו איש עברי" = (במ' לא,כג) "וכל אשר יבא באש" = (יח' מד,יג) "אל קדשי הקדשים" = (דה"ב ה,יד) "את בית הא-להים" = (תהי' מא,יב) "בזאת ידעתי" = (איוב לח,לג) "חקות שמים" = (מש' כ,כג) "תועבת י-הוה" 


ולזבולן אמר שמח זבולן בצאתך, ויששכר באהליך = 2232 = (ויק' כה,נה) "אשר הוצאתי אותם מארץ מצרים אני" = (יהו' כא,מא) "אשר נשבע לתת לאבותם"













אין תגובות: